Shoppen, shoppen en natuurlijk naar school - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu Shoppen, shoppen en natuurlijk naar school - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu

Shoppen, shoppen en natuurlijk naar school

Door: Lysanne

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

06 December 2007 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal,

Hoe is het met jullie daar in het koude Nederland? Ik vond het wel weer tijd worden voor een update. Waarschijnlijk een van de laatsten want vandaag over precies twee weken vliegen we alweer richting Nederland. Maar daar denk ik nog maar niet te veel aan, eerst hier nog maar genieten; en dat doen we zeker.

Het weekeind van 23/24/25 November ben ik met Evelien, Leonie en Pjirk naar East-London geweest. Hier waren we een keer eerder geweest maar het is een grote stad en dus was het nog wel een keer een bezoekje waard.
We zijn vrijdag middag vertrokken, onze spullen bij de backpackers gedumpt en op naar de mall. Daar even gegeten en ‘s avonds naar de film. Terug bij de backpackers hoorden we nog allemaal muziek, bleek er een ‘nightclub’ naast te zitten. Hier uiteraard nog even om het hoekje gekeken (en ee borrel gedronken). Het was erg rustig en we waren de enige blanken maar het was weer een hele ervaring.
De volgende dag zijn we wezen shoppen, weer naar de film geweest en ‘s avonds met z’n viertjes op stap geweest. Eigenlijk de eerste keer dat we een echt Zuid-Afrikaanse discotheek van binnen hebben gezien. Een bijzondere ervaring, er mocht niet gerookt en gedronken worden op de dansvloer, en we hebben een half uur in de rij gestaan om wat drinken te bestellen. Het enige voordeel was dat een rondje (2 malibu-cola, een wijntje en een cola) nog geen 3 euro kostte. Daar hadden wij dus wel een half uur wachten voor over.
Op zondag hebben we ons van onze goede kant laten zien, we zijn naar een (baptisten) kerk geweest. Ik vond het helemaal prachtig! Er werd mooi gezongen en de preek van ook best mooi. Volgens die meiden ben ik inmiddels bekeerd (wilde gister zelfs bijna een kinderbijbel kopen…). Verder zijn we die zondag nog naar een aquarium, een markt en een vuurtoren geweest.

Door de week ben ik weer bezig geweest met mijn school activiteiten. Die bestaan momenteel vooral uit het schrijven van ons eindverslag. We moeten over elk bedrijf een verslag schrijven over wat we gedaan hebben waarom we dat gedaan hebben en de verdere hoe en watjes die mijn leraar wil weten. De computerlessen van de bakkerij waren ook nog gewoon in volle gang, en dus zaten de doordeweekse dagen weer vol genoeg.

Donderdag 29 was een bijzondere dag, wij hadden hier op school namelijk een kerstdiner. Deze avond was georganiseerd door de 3e jaars hotelschool studenten (Nederlanders), en werd uitgevoerd m.b.v. 1e jaars (Zuid-Afrikanen). Deze avond wat toegankelijk voor iedereen, er moest van te voren worden gereserveerd. Er waren veel mensen uit het dorp aanwezig, en een aantal studenten. Ik was samen met Pjirk, Evelien, Leonie, Jora, Anneke, Demitris, Jeltine Sanne, Gerdien en Patrick. Geraldine was de chef-kok van de avond. We hebben een super gezellige avond gehad, met heerlijk eten en de nodige wijntjes (ja heit, ik ben flink aan de wijn hier in Afrika).

Afgelopen vrijdag was voor Pjirk en mij een bijzondere dag. Aan het einde van de middag hadden we namelijk een award uitreiking. Dit was voor de Zuid-Afrikanen een bijzondere gelegenheid omdat de beste studenten van elk jaar worden gekozen. Na een opening door een van de studenten, het lezen van een stuk uit de bijbel (lucky me) en het verhaal van een gastspreker kwam de general manager aan het woord. Hij noemde van elke opleiding de beste student op. Jullie raden het natuurlijk al, Pjirk was de beste Pabo-er en ik de beste RBS student. Dit is vooral gebaseerd op cijfers. Voor ons Nederlanders stelt het niet zo veel voor, maar toch vonden wij het wel een eer dat we gekozen zijn.

Het weekeind zijn we nog even naar Port Elizabeth vertrokken om te shoppen. Aanstaande zaterdag hebben we namelijk ons ‘end of the module party’. Het thema hiervoor is Glitz and Glam, en wij moesten dus opzoek naar een Glitter and Glamorous outfit. Nou ik kan jullie vertellen, na twee dagen shoppen en zweten hebben we alle vier een outfit (foto’s volgen). Verder zijn we in P.E. weer opstap geweest en hebben we nog even bij het zwembad gelegen.
Toen we zondagavond terug kwamen op de campus stond ons een niet zo leuke verassing te wachten; de stroom was in het hele dorp uitgevallen. Achteraf hadden we gewild dat dit de ergste gebeurtenis was van dit weekeind, maar helaas. Ik kreeg ‘s avond een telefoontje van Anneke dat zij, Jeltine en Demitris een auto ongeluk hadden gehad, en of wij ze op konden halen. Zo gezegd zo gedaan dus Evelien en ik in de auto om hun te gaan halen. De auto was total-loss maar het goede nieuws is dat op een enkel pijntje na er niks ernstigs met hen is.

De stroom is er nog tot dinsdag middag af geweest, dus hadden Evelien en ik besloten om de auto nog wat langer te houden. We zijn maandag met Jora naar Grahamstown en Alicedale geweest en dinsdag met Gerdien, Annemieke en Geraldine naar Alicedale. Daar heeft onze school ook een campus en daar hebben we dus even onze medestudenten bezocht, en de hele middag bij het zwambad gelegen (we moeten nog even goed bakken voor we terug komen naar Nederland).

Net zoals in Nederland was het ook hier gister 5 December, en dus tijd voor Sinterklaas om langs te komen. Sanne, Jeltine en Anneke hadden een sinterklaasavond georganiseerd. Iedereen had een cadeautje gekocht waar we een spelletje mee hebben gespeeld, en de meiden hadden pepernoten gebakken dus dat was fantastisch. Er was zelfs een ‘echte’ sinterklaas met 4 zwarte pieten. Hij riep de ‘fantastic four’ bij zich. Wij natuurlijk allemaal om ons heen kijken wie dat waren, bleek dat hij Pjirk, Evelien, Leonie en mij bedoelde. Wat een surprise…. We moesten een quiz spelen en een dansje doen… Later moest ik nog een keer naar voren komen en toen las de sint een gedicht over me voor en moest ik samen met een van de pieten dansen.

Het gedicht luidde trouwens als volgt (weten jullie even hoe ze hier over me denken):

This girl of the University loves going to town,
Coming home with nothing is making you down.

Shoes, clothes and lots of jewellery like rings,
How are you going home with all those things?

Being a shopaholic is hard to be,
Especially when the nearest shoppingmal is in P.E.

Besides all that, you also gave out a dance certificate,
Take ‘liedpiet’ and prove you are fit!

Sinterklaas and Liedpiet, Piet-lut, Piet-sa and Niet-piet.

Jullie snappen dat hier natuurlijk niks van waar is, shoppen hou ik helemaal niet van en mijn kleren passen straks dus ook makkelijk in mijn koffer!!

Tot zover alweer mijn belevenissen van hier. De tijd vliegt voorbij. Volgende week dinsdag gaan Demitris en ik voor de laatste keer naar de bakkerij. We delen dan diploma’s uit en gaan gezellig wat drinken. Op woensdag hebben we een persoonlijk gesprekje met onze leraar en op donderdag moeten we de verslagen inleveren en een presentatie geven. Dan wordt het al tijd om afscheid te nemen van al mijn nieuwe vrienden. Dit zal wederom een moeilijk moment worden maar gelukkig ga ik dan nog een paar dagen op vakantie naar Johannesburg met Leonie en Pjirk zodat we nog wat van het mooie Afrika kunnen zien.

Allemaal weer Baie Dankie voor het lezen van mijn verhaal (en het plaatsen van een reactie). En natuurlijk voor alle andere leuke post/mailtjes/krabbels en smsjes. Oh en tantes, dankjewel voor jullie lieve kaart vanuit de sauna! Erg lief van jullie.

Liefs en een dikke tut Lysanne

  • 06 December 2007 - 17:06

    Jean:

    Eej lieve meid!!

    Nog twee weekjes!!Dan kunnen we heeeel veel wijntjes gaan drinken!;-) Zo te lezen vermaken jullie je nog wel even..veel plezier met de Glitz en Glam!En succes de laatste dag met al je kleren in de koffer te proppen :-) Voor zomerkleding kan ik dus bij jou aankloppen ;-)

    Dikke tút

  • 06 December 2007 - 17:17

    Pjirk:

    Hee Lieve Lys!
    Wat een machtig verhaaltje.. Ik heb weer volop genoten!
    We doen zulke (alleen maar)leuke dingen hier, dat ik straks echt weer moet afkicken!
    Nog maar 2 weekjes..... het vliegt voorbij! Maar we gaan dubbel genieten van alle leuke dingen die ons te wachten staan!
    Liefs en een dikke tut Pjirk

  • 06 December 2007 - 17:30

    Anoniempje:

    vraag;
    passen de kleren niet in je koffer of pas jij niet in je kleren?

    dit bericht mag gewist worden.

  • 06 December 2007 - 18:00

    Jelmer:


    Hee lovely Lizzl,
    leuk om je verhaaltjes weer te lezen. Zo blijven we toch allemaal nog een beetje op de hoogte..
    Nog 2 weekjes dan ben je alweer hier, we moeten maar geen feestje geven toch, dan blijven we bezig bij jou. Jij gaat zo vaak ergens heen. ;-)

    Spreek je snel weer,
    kus kus

  • 06 December 2007 - 18:22

    Tante Door:

    leave lys
    wat weer een prachtig verhaal.zo beleef je nog eens wat.gefeliciteerd met je award,het zal ook niet zo zijn.die twee meiden uit joure allebei de beste.super hoor.nou geniet er nog maar van voor je het weet zit je weer thuis.en het is hier vies weer,regen ,regen,en nog eens regen.groetjes ook aan pjirk,
    dikke tut .tante door

  • 06 December 2007 - 18:46

    Rein:

    Hee leave!!
    Nog bedankt dat jullie me belden dinsdag, erg leuk om weer ff te kletsen. Lijkt me apart om kerst en sinterklaas (ook in die volgorde) te vieren terwijl t zulk mooi weer is haha!!
    Maar heb weer genoten van je verhaal, en ik blijf het zeggen: time flies when you have fun!! Het gaat echt supersnel..
    Maar wel leuk dat je de (echte) kerst en oud&nieuw in Joure kunt doorbrengen!!
    Ik heb op eerste kerstdag gewoon een presentatie :s Maar volgende week ga ik naar Syrië voor een week! Ben benieuwd hoe dat gaat worden ;)
    Heeeeeeel veel plezier zaterdag op het feest en jullie zijn vast weer de mooiste meiden van het feest.
    Ben trots op je!
    Dikke tút rein

  • 07 December 2007 - 09:24

    San:

    heeej pop!!

    wat leuk om weer ff een verhaal van je te lezen!! en gefeliciteerd met dat je gewoon de beste student van je opleiding daar bent:D ik ben trots op je! haha en wat dat shoppen betreft je bent het dus nog niet verleerd.. ik hoef geen kleren meer voor je achteruit te houden?:P!nou meid ga er nog maar ff vollop van genieten de laatste 2 weekjes! en tot snel:D:D!!

    dikke knuffel san

    ps blijf tog je postvak wel checken de laatste 2 weken

  • 07 December 2007 - 12:52

    AleidA:

    Heel leuk verhaal..maar ben blij je over 2 weken weer hier te zien......gezellig!!!! Ja leuke kaart he uit de sauna, je snapt dat het lachuuuuh was. Veel plezier nog en ook hier staat de wijn koud, hoor!

    Dikke tut MEM

  • 07 December 2007 - 16:57

    Lien:

    Ja, ik blijf het maar herhalen, wat hebben we het leuk... Oooh Lysanne ik ga je missen!!
    Zo uit eten en dan op stap, "Het kan nu nog..."
    Liefs dikke tut Lien

  • 07 December 2007 - 17:12

    Annetta:

    Hoi lyske,
    No famke de tiid hald gjin skoft, dus foar as it wist, sist wer op e jouwer. Nou mooi sa soe ik sizze. Mar do hast der safolle avontoeren belibbe, der silst wol efkes ien skofke op tarje tinkt my. Mar ik fin it o sa leuk dast do wer werom komst. Oant gau dikke tut fan my. Hast ek al inkeappen dyn foar de 28e?? Net ferjitte hjer!! Hoi

  • 07 December 2007 - 18:49

    In Jouster:

    Trek dy mar neat oan fan de foarige skriuwer (Annet) Do sost har briefke wol ha om foar har in kadotsje keapje te moaten......... Ik so sizze: In âlde olifant ût de jungle is genoch.
    It giet noch steeds geweldich lêz ik wol. Allegearre ha jim in goeie tiid der. Mar ........ d'r komme ek wer gewône tiiden. Wurkje en skreppe, mar ek dat is jimme wol ta fertroud.
    P.S. Moatte we by thûskomst earst ek even troch de Midstrjitte saot we frieger ek diene at we fan fakansje werom kamen al wie it midden in é nacht ?

  • 08 December 2007 - 22:07

    Wiebren:

    Mooi man al die verhalen, jullie zullen Afrika straks wel missen, maar wat denk je van ons?? Ik zal deze verhalen en foto's missen!!
    Een verslavende bezigheid deze site, moet straks maar iemand anders zoeken wiens avonturen ik kan volgen.
    Veel plezier nog en ik zal je wel weer eens tegenkomen bij Jelmer.
    Groetjes uit ondergelopen Joure

  • 08 December 2007 - 23:34

    De Hoarne:

    Dei Lys, Ja, it bliuewt else keer wer mooi om jimme ferhalen te lesen. En mei die foto's is it krekt of binne wy d'r stiekum toch een bietsje bij. Mar wy hwa d'r ek wer sin oan dat tus komst jer. Joure hat wer langsme nei dei. Genietsje noch mar efkes fanke, meitsje d'r noch ee pear mooie wieken fan,
    dikke tuten fan omke en moike ut de Hoarne

  • 10 December 2007 - 08:45

    Groenhof 32:

    Klaas en Cis,it net wer sa let meitsje jer!
    Hai lysanne, t'is weer een maandagmorgen even met een bakje jou verhaal lezen,weer leuk en gezellig.Ga zometeen de kertsboom versieren, dat zou gistermiddag al maar toen kwamen de buren langs!Nou dan weet je het wel, eten praten wijntje, t'zijn verder leuke mensen hoor daar niet van!!
    Volgende x kom je maar mee, afgesproken?

  • 10 December 2007 - 20:26

    Anneke:

    Bedankt voor het 'redden'en vooral bijstaan van Demitris. Vond het ook heel leuk om je te ontmoeten. Geniet nog maar van je laatste weekjes.
    Groeten anneke (moeder van demitris)

  • 11 December 2007 - 08:23

    Budje:

    Het was echt een top tijd hier! We hebben weer veel meegemaakt ;) Ik ga je echt wel missen, maar gelukkig krijg ik straks wat kleren van je, dus we zullen elkaar zeker weer in Joure/Lwd zien :D
    Maar eerst ff eind presentatie geven en vakantie vieren! Wel voorzichting doen in Jo-burg he!
    Tut tut

  • 11 December 2007 - 11:42

    Akkie:

    Lieve lys,wat weer een avonturen ik geniet er elke keer weer van nog 2 weekjes dan ben je weer thuis.Veel plezier nog en tot gauw.
    Dikke tut tante akkie.

  • 11 December 2007 - 20:59

    Linda:

    Van harte gefeliciteerd met je benoeming tot beste retailer. Niet voor niets natuurlijk, want uit je verhalen komt naar voren dat je tussen het feesten en vakantie vieren door ook druk bezig bent met je opdrachten. Heel veel plezier in Johannesburg en een goede reis terug.

  • 11 December 2007 - 22:26

    TjeBoooooooo:

    Lizzl fo shizzle! Hij doet 't weer! Heb je alweer zin om me te zien?? Moet je toch echt nog ff langer wachten dan 1,5 week :p:p Klaar voor de big trip to Jo-burg? Heb gehoord dat ze daar hele mooie sleutelhangers hebt die je cadeau kan doen aan toffe jongens bijvoorbeeld.... ;) Want van sommige toffe jongens is hun sleutelhanger (die hij van een niet nader te noemen meisje gekregen heeft en waar hij heel blij mee was) KAPOT!! :(

    Maareh,, tot oer 2,5 wieke!

    tut van Woodwork

  • 12 December 2007 - 09:24

    Marian:

    Lieve lys,
    Ik ben wat laat met mijn reactie deze keer maar better let as net no? Gingen jullie echt eerst door de midstraat als jullie terug kwamen van de vakantie? Dan moet dat nu ook maar vind je niet, maar dan wel door de hele midstraat natuurlijk!! Weer genoten van je verhaal en de volgende keer vertel je het me als ik naast je zit! Het schiet nu lekker op.Veel plezier nog even en misschien ligt hier wel sneeuw als je terug komt!
    Heel veel liefs, Marian.

  • 12 December 2007 - 11:18

    AleidA:

    Nog 9 nachtjes................

  • 12 December 2007 - 11:46

    Titia:

    Ej lieve Lys!
    Nog 10 nachtjes dan sjoch ik die wer:D nou ol sin ien.. wot wer een super verhaal en belevenissen! Disse wieke nog even ouwronde en dan nog even lekker geniete!Heel volle succes mei de presentatie moan, ik sol far die doemje!
    Nou begint et ouwskeit nimmen echt, even slikke maar de kest werom tinke oan een super tied!Ik heel volle plezier ien de leaste wieke en lekker volle foto´s meitsje sadat ot we wer thus binne olles kenne beprate en besjen:D!

    Liefs en een dikke tut ut Alicante

    Ost klean te volle hest wist werst et kest bringe, de giele trui is een succes:D

  • 12 December 2007 - 19:42

    Mam Van Evelien,:

    Beste Lysanne,

    Heb je al zin om naar huis te gaan?
    Ik denk dat als julle thuis zijn en weer gewend zijn heimwee krijgen.Ik wens je nog een leuke week en een goede reis naar huis.
    En...fijne feestdagen met je familie.

    Feikje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2008

Aller Allerlaatste verhaal

13 December 2007

Afscheid nemen...

06 December 2007

Shoppen, shoppen en natuurlijk naar school

22 November 2007

Eindelijk weer een update...

30 Oktober 2007

Een paar verhaaltjes
Lysanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 32844

Voorgaande reizen:

20 Juli 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: