DE vakantie... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu DE vakantie... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu

DE vakantie...

Door: Lysanne

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

15 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo daar!

Zoals jullie als trouwe bezoekers van onze site wel weten hadden wij na 10 weken hard werken onze langverwachte vakantie. Helemaal speciaal was het natuurlijk dat Jelmer, Amber en Tjeerd deze kant op waren gekomen om de vakantie met ons door te brengen. Wij willen jullie natuurlijk niks onthouden van de vakantie, dus we hebben per dag een verslag gemaakt van wat we allemaal hebben beleefd. Dus ga er lekker voor zitten met een bak koffie/thee en geniet!

Dag 1 – Zaterdag 29 september
Zaterdag 29 September was het eindelijk zo ver: Het begin van onze vakantie! ’s Ochtends om half 7 vertrokken we vanaf de campus met een groep studenten naar Port Elizabeth om daar het vliegtuig naar Kaapstad te pakken. Hier zijn we 3 dagen samen geweest en op maandag kwamen Jelmer, Amber en Tjeerd aan. Toen we zaterdagmiddag aankwamen hebben we een taxi genomen naar ons bed en breakfast (B&B, een heel mooi en gezellig huis met 9 kamers). Vervolgens hebben we even de omgeving verkend, want we hadden namelijk vanuit onze kamer al het strand en de zee gezien.
’s Avonds hebben we afgesproken met twee jongens van de campus (Joost en Frank) die toevallig ook in Kaapstad waren. Met hen zijn we uit eten geweest en daarna hebben we nog wat gedronken in de bar van een hotel.

Dag 2 – zondag 30 september
Voor vandaag hadden wij een cultureel dagje in de planning. We zijn lekker vroeg opgestaan en daarna hebben we ontbeten in de B&B. Na het ontbijt hebben we een taxi genomen richting het History museum. Hier hebben we van alles gezien en geleerd over de geschiedenis van Zuid-Afrika, de dieren die hier leven en de mensen die hier wonen. Dit was dus een erg leerzame ochtend.Het museum stond midden in een heel mooi park, dus na de tijd hebben we hier lekker in de zon gezeten en gerelaxt. ’s Middags zijn we naar een markt geweest waar we lekker hebben rond geslenterd en wat souvenirs hebben gekocht. ’s Avonds zijn we samen uiteten geweest naar een restaurant wat in een oude trein gevestigd zit midden in Kaapstad.

Dag 3 – maandag 1 oktober
Vandaag was de grote dag… Jelmer, Amber en Tjeerd kwamen aan in Afrika!! Maar helaas moesten we nog tot 9 uur ’s avonds wachten voordat we hen in onze armen konden sluiten. ’s Morgens hebben we eerst een wandeling (van 2 uren) naar het waterfront (haven en shoppingmall) gemaakt. Hier hebben we wat gewinkeld en gegeten en toen was het tijd om onze auto op te halen. Voor de week hadden we een Honda CRV (tijdens de vakantie ook wel SRV wagen genoemd i.v.m het vele eten wat met ons mee op reis ging) gehuurd. We hebben de auto dus opgehaald en we zijn even door Kaapstad wezen touren. Aangezien er hier links wordt gereden moest Lysanne wel weer even wennen in zo’n grote stad maar het rijden ging prima.
’s Avonds zijn we uit eten geweest bij de pizzeria, en daarna zijn we naar het vliegveld gereden. We waren hier veel te vroeg, dus hebben we nog even wat gedronken en met een boekje gewacht op de jousters. Toen we zagen dat het vliegtuig was geland gingen we snel bij de aankomsthal staan, en na heeel lang wachten konden we Jelmer, Amber en Tjeerd eindelijk in de armen sluiten. Na een warm welkom hebben we de koffers gedropt in de B&B en zijn we nog even gezellig wat gaan drinken.

Dag 4 – dinsdag 2 oktober
Omdat de vakantie maar negen dagen zou duren hadden we een druk en strak vol gepland programma. Dinsdag ochtend begon dan ook gelijk met een bezoek aan Ajax Capetown. Lysanne had het e-mail adres van Hans Vonk van haar oom gekregen, dus hadden we een afspraak met hem geregeld. Na even zoeken eindelijk het complex van Ajax Capetown gevonden. Dit complex heet Ikamva, dit betekend ‘de toekomst’. (het jeugdcomplex van Ajax in Amsterdam heet ook zo). We hebben hier van de pr-manager een hele rondleiding gekregen. Hans Vonk moest zelf trainen maar voor de training hebben we wel even met hem gesproken. De rondleiding was zeer uitgebreid, van de kantine tot alle kantoren en van de fitness ruimte tot de kleedkamers. Het complex is niet heel groot, bij Joure zijn er meer velden en een grotere kantine, alleen hebben ze bij Ikamva meer kantoren. Na de rondleiding hebben we nog even bij de training gekeken en nog even met Hans gesproken.
’s Middags zijn we naar de tafelberg geweest. Voor de mensen die deze niet kennen, dit is een berg in het midden van Kaapstad die de vorm heeft van… jawel, een tafel. Deze berg is iets hoger dan een kilometer en je kunt naar boven wandelen of met een gondel omhoog. Sportief als wij natuurlijk zijn hebben we de gondel genomen. Hier hadden we een mooi uitzicht over de hele stad dus even een paar kodak-momentjes gehad. Toen wat gedronken en souvenirs gekocht (Tjeerd vooral, die kon hier de hele week geen genoeg van krijgen).
Omdat er nog meer mensen van de campus in Kaapstad waren, en die allemaal met ons af wilden spreken, zijn we gelijk de eerste avond met Geraldine, Leon en Jora uiteten geweest. Het was voor ons erg leuk om onze jouster vrienden voor te kunnen stellen aan onze ‘afrikaanse’ vrienden. We hebben het hier natuurlijk vaak over thuis maar nu konden ze elkaar eindelijk ontmoeten. Het klikte goed tussen iedereen dus een gezellige avond gehad.

Dag 5 – woensdag 3 oktober
Voor vandaag stond een township tour op het programma. Dit is iets wat ook zeker hoort bij een bezoek aan Afrika want het is niet alleen maar leuk en gezellig hier, de armoede overheerst in grote delen van het land. Om half 9 ’s ochtends werden we opgehaald en begon de tour. Eerst zijn we naar het district 6 museum geweest. District 6 is een gebied in Kaapstad waar vroeger de zwarte mensen weg moesten omdat er was besloten dat er alleen nog blanke mensen mochten wonen. Na dit museum zijn we naar het township gereden. Eerst brachten we een bezoek aan een craft centre, hier werd vooral veel gedaan aan pottenbakken maar ook veel andere dingen werden hier verkocht. Jelmer en Lysanne zijn hier aan het afdingen geslagen en hebben een hele mooie gezandstraalde poster gekocht met 5 maskers erop. De tour ging vervolgens verder naar een huisje in het township. In dit kleine huisje woonde een familie met ongeveer 15 mensen. Tjeerd had hier zijn vrienden gevonden, een tweeling van anderhalf jaar oud. Deze mensen waren gewoon thuis en wij mochten een kijkje nemen in hun dagelijks leven. Erg zielig om te zien hoe zo’n familie moet leven in zo’n kleine vieze ruimte. Onze tour ging verder via een marktkraam (waar wij weer even goede zaken hebben gedaan) naar een ander deel van het township waar we in een klein huisje zelfgemaakt bier konden drinken (de meiden sloegen dit over maar de jongens stonden vooraan in de rij). In deze townships lopen heel veel kinderen gewoon rond en deze komen dan allemaal naar je toe zodra je het busje uit stapt. Het bleek dat Tjeerd goed met kinderen om kan gaan en hij vermaakte zich dan ook prima door deze kleintjes op zijn nek te tillen en met ze te gaan dansen. Helaas moesten we weer afscheid nemen van deze kleintjes en ging onze tour verder naar een medicijnman. Volgens ons was dit helaas alleen maar een toeristische attractie. Een man met allemaal vieze beesten en planten en kruiden die deed alsof hij iedereen kan helen. Dit was een beetje ongeloofwaardig maar verder was deze townshiptour erg indrukwekkend en zijn we blij dat we dit gezien hebben, ook al is het natuurlijk triest dat er mensen zijn die zo moeten leven. Deze township was heel anders dan die in Port Alfred, waar de meeste huisjes wel van beton zijn en er nog een paar meter ruimte tussen deze huisjes zit. In Kaapstad zijn de ‘huisjes’ alleen van golfplaten en staan ze heel dicht tegen elkaar aan.
Deze culturele dag zou worden vervolgd door een bezoek aan Robbeneiland (de gevangenis waar Nelson Mandela opgesloten is geweest) maar helaas kwamen we er een kwartier voor vertrek achter dat deze toch niet door zou gaan ivm het weer (we moesten met de boot over en dit was niet vertrouwd). Daarom deze middag de auto gepakt en de omgeving verkend. ’s Avond met z’n vijven uiteten geweest en daarna nog even met Leon, Jora en Geraldine wat gedronken.

Dag 6 – donderdag 4 oktober
Dit was de dag dat we Kaapstad zouden verlaten, maar dit kan natuurlijk niet zonder een bezoek aan Kaap de Goede Hoop: het zuidelijkste puntje. Nadat we ’s ochtends afscheid hadden genomen van onze fijne B&B vertrokken richting Kaap de Goede Hoop en Cape Point. Dit zijn beide toeristische attracties waar je eigenlijk wel geweest moet zijn, maar waar je eigenlijk niet veel mist als je niet gaat. Behalve het feit dat we onderweg naar Kaap de goede hoop langs een hele groep met bavianen reden. Dit was erg indrukwekkend, helemaal toen er een baviaan besloot op onze auto te springen. Amber en Jelmer konden net op tijd hun ramen dicht doen anders hadden we dat beest in de auto gehad. We hebben hier weer veel kodak momentjes gehad en vervolgens zijn we aan onze roadtrip begonnen. Het plan was op vanaf Kaapstad naar Mosselbay te rijden en dan vanaf daar de garden route te gaan rijden richting Port Alfred. Vandaag moesten we eerst naar Gansbaai, omdat we de volgende dag met de haaien zouden duiken. Onderweg zijn we gestopt bij een pinguïn plaats, waar we hebben genoten van de aanwezigheid van honderden pinguïns. Hier hebben we natuurlijk weel veel kodak momentjes gehad. Aangekomen in Gansbaai bleek dat we weer een fijne B&B hadden om te slapen. Het was al laat toen we aankwamen dus snel koffers gedropt en het dorpje in om wat te eten. Helaas waren alle restaurantjes al dicht en eindigden we in een oud truckers café waar we maar hebben gegeten.

Dag 7 – vrijdag 5 oktober
Vandaag we de dag dat het zou gaan gebeuren: het duiken met haaien. Om 11 uur werden we verwacht voor een briefing en om 12 uur vertrokken we met de boot richting de duikplaats. Daar aangekomen was Lysanne helaas al zeeziek maar er moest en zou gedoken worden. ‘Gelukkig’ was er iemand zo slim geweest om te zeggen dat wij graag met z’n vijven als eerste wilden gaan duiken. Dus snel allemaal een duikpak een en op de rand van de boot zitten. De haaien werden gelokt door een kop van een tonijn aan een haak in het water te gooien. Na een tijdje wachten en schommelen zag de kerel een haai en moesten we dus snel de kooi in. Helaas was de haai toen alweer verdwenen en moesten we dus in de kooi wachten tot hij weer terug zou komen. Na weer een langere tijd wachten en schommelen kwam er gelukkig weer een haai aan, dus wij snel allemaal onder water. Jelmer en Lysanne hadden de haai gezien en besloten dat ze hiermee ook gelijk genoeg hadden gezien dus klommen zij de kooi uit. Nog geen minuut later hingen ze allebei aan de andere kant van de boot overboord om uhm…. Nouja in ieder geval niet om haaien te kijken. Amber, Tjeerd en Pjirkje vermaakten zich nog prima in de kooi en bleven rustig wachten op meer haaien. Ze vonden het allemaal erg leuk, zelfs Pjirk die na een tijdje doorkreeg dat het handiger was om haar mond dicht te houden onder water en alleen boven water adem te halen. Amber, Tjeerd en Pjirk hebben nog een aantal haaien gezien en hier ook foto’s van gemaakt met de onderwater camera. Helaas bleek dat Tjeerd ook geen echt zeebenen heeft en zodra hij uit de kooi was kon hij gezellig naast Jelmer over de rand hangen. Al met al was het geen top duik, veel geld betaald voor weinig haaien maar dat is de natuur en er kon dus helaas niks aan gedaan worden. Eenmaal op de vaste grond hebben we onze roadtrip voortgezet richting Mosselbay, waar we sliepen in een treintje op het strand. Echt heel schattig en leuk, behalve het feit dat de kamers kleiner waren dan Tjeerd bij Tjeerd. Gezien het feit dat we met 5 volwassenen waren en we 4 koffers bij ons hadden besloten we om een “kofferkamer” te maken en een slaapkamer. Jelmer en Lysanne offerden zich op door samen in een (heel smal) bed te gaan liggen. Dit was dus niet een van de comfortabelste nachten maar wel een hele gezellige (mede dankzij de konijnen in de kamer naast ons).

Dag 8 – zaterdag 6 oktober
Na het haaien duiken van gister vonden we het vandaag wel weer tijd voor een uitdagende activiteit: de bungeejump! Nadat alle koffers hun plekje in de auto hadden gevonden ging onze trip richting Plettenberg. Voor Lysanne en Pjirkje was dit al bekend terrein omdat Lysanne hier 2 maanden geleden al heeft gesprongen en Pjirkje toen heel actief foto’s heeft gemaakt. Vandaag zou Jelmer foto’s maken en dat betekende dat Pjirkje moest springen. Gelukkig waren Amber en Tjeerd ook stoer genoeg om de sprong te wagen. Na het inschrijven duurde het nog maar heel eventjes voordat we de brug op konden. Iedereen was toen nog vrij relaxed, maar toen we daar eenmaal boven stonden begon het wel te kriebelen. 216 meter, dat is toch wel een hele diepte als je met je tenen over de rand staat en naar beneden kijkt. Maar als je eenmaal springt denk je daar niet meer aan, en we vonden het allemaal machtig! Na de sprong hebben we nog even wat gegeten en daarna zijn we richting Jeffrey’s Bay gereden. Hier zou bijna de hele campus het weekend verblijven, dus daar hadden we ook mee afgesproken. Camiel was jarig en we zijn met een groep van 19 mensen uit eten geweest en een daarna hebben we feestje gevierd in de lokale disco. Het was weer een gezellige avond en een mogelijkheid voor onze jouster vrienden om andere ‘afrikaanse’ vrienden te ontmoeten.

Dag 9 – zondag 7 oktober
Vandaag eindelijk een keer de mogelijkheid in het drukke programma om uit te slapen. Hier werd door sommigen dankbaar gebruik van gemaakt (na het stappen van de vorige avond ;-) terwijl anderen deze tijd besteedden aan het maken van een strandwandeling. De jongens hadden nog een mooi avontuur door met de auto vast te komen zitten op het strand. De hele week werd er al gezegd dat onze 4x4 een keer op het strand moest en in Jeffery’s dachten zij een geschikt strand te hebben gevonden. Niks was minder waar, ze hebben hem wel even geknepen want volgens Tjeerd kwam de zee al erg dichtbij. Vervolgens hebben we lekker ontbeten en zijn we vertrokken richting Addo’s Elephant Park. Pjirk en Lys waren hier al eens geweest en vonden dat de rest dit ook moest zien. Om 17.00 uur stond er een game drive op het programma. Dit is een tocht in een jeep met een gids die je de dieren laat zien en hier van alles over verteld. Deze tocht was ook weer een super ervaring. Addo’s bestaat uit zo’n 156.000 hectare grond waar veel verschillende dieren te zijn zijn. In onze twee uur durende toch hebben we leeuwen, kudu’s, olifanten, zebra’s, struisvogels, wilde zwijnen en nog wat kleine dieren gezien. Echt fantastisch, al deze dieren zo dicht bij de jeep. In het hele park zijn maar 9 leeuwen dus het was heel bijzonder dat we er 3 zagen. Na deze toch nog wat gegeten en toen vroeg onder de wol want de volgende dag stond er om 6! uur weer een game drive op het programma.

Dag 10 – maandag 8 oktober
Vanochtend hadden we dus vroeg de wekker voor nog een gamedrive. Omdat we het gister tijdens de game drive heel koud hadden had iedereen zich lekker warm ingepakt. Vandaag hebben we ook weer veel dieren van heel dichtbij gezien, en die olifanten bleven toch wel favoriet! Na de gamedrive hebben we lekker ontbeten en toen zijn we nog met onze eigen auto door het park gereden. Ook hier hadden we weer allemaal olifanten om de auto, dus vele kodak momentjes. Tjeerd vond het ook wel leuk om de auto even op de foto te zetten, om er later achter de komen dat het ten strengste verboden was om uit de auto te komen. Gelukkig was er op dat moment geen leeuw of olifant in de buurt!
Toen we het park uit waren zijn we richting onze ‘ woonplaats’ Port Alfred gereden. Hier aangekomen zijn we gelijk naar de campus gegaan en hebben we de jousters een rondleiding gekregen, en moesten ze natuurlijk aan iedereen worden voorgesteld. Daarna was het tijd voor een lekkere lunch bij Zest en hebben we onze B&B opgezocht. Deze B&B zag er ook weer tiptop uit met mooie/gezellige kamers en we hadden zelfs een zwembad! ’s Avonds zijn we uit eten geweest met Evelien, Leonie en Geraldine bij de Butlers. We hadden bedacht dat Amber jarig was, want bij een jarige gaan ze voor je zingen en krijg je een overheerlijke taart. Een leugentje om bestwil dus, maar dit moesten ze gewoon meemaken! Waar natuurlijk ook even gekeken moest worden is de Snorting Grunter (oftewel ‘ de snorkel’) waar we gemiddeld 2 a 3 avonden in de week te vinden zijn. Leon hadden we nog even opgepikt want die voelde er ook nog wel wat voor om een borreltje te drinken. Helaas is het op maandagavond nooit zo druk, maar we hebben even gezellig wat gedronken en gekletst en rond 12en zijn we richting de B&B gegaan. Tjeerd en Jelmer hadden nog wel zin om een duikje te nemen, dus die zijn nog even het zwembad in gesprongen. Voor de meiden was het te koud, dus die hebben gefilmd en smakelijk toegekeken.

Dag 11 – Dinsdag 9 oktober
Na een heerlijk ontbijtje zijn we naar de township gereden en hebben we een bezoekje gebracht aan de bakkerij waar Lysanne veel werk voor doet. De mensen vonden het erg leuk dat we er waren en ze waren heel druk met vertellen. Naast de bakkerij zit het activity centre waar Pjirkje ’s middags werkt. Ook hier hebben we even gekeken en het bleek dat er allemaal oude vrouwtjes aan het breien waren. Deze vrouwtjes hadden ook al producten in de verkoop dus we hebben hier allemaal een paar warme sokken gekocht en Jelmer nog een mooi geborduurd schilderij. Na dit bezoekje zijn we nog naar de school gereden waar Pjirkje afgelopen moduul les heeft gegeven. Toen we aankwamen was de pauze net begonnen en de kinderen waren door het dolle heen toen ze ons zagen. Iedereen wou natuurlijk ook maar al te graag met de jousters op de foto, en dat heeft tot mooie kiekjes geleid.
’s Middags zijn we naar East Londen gereden waar het lion-park op het programma stond. Hier waren Lysanne en Pjirkje al een keertje geweest en dit wilden ze graag ook delen met de rest. Helaas viel het vandaag een beetje tegen wat mede kwam door het weer. De vorige keer waren er bijvoorbeeld giraffen, maar die waren nu nergens te bekennen. (waarschijnlijk aan het schuilen voor de regen.) Ook konden we nu niet met de kleine baby tijgertjes spelen, en we waren een beetje teleurgesteld (Of zoals Tjeerd zei: hebben we voor deze kinderboerderij anderhalf uur gereden?)
Dit was dus een kort bezoekje, en we waren dan ook snel weer terug in Port Alfred. Hier zijn we nog even naar de campus geweest en daarna hebben we ons laatste etentje van de vakantie gehad bij de Boardwalk. We hebben hier heel gezellig gezeten en vooral veel gekletst over de supergave vakantie en al onze belevenissen. Bij terugkomst in de B&B hebben we ook nog even met z’n allen wat gedronken en daarna heeft iedereen zijn koffers gepakt.

Dag 12 – Woensdag 10 oktober
Vandaag was de laatste dag van onze vakantie helaas alweer aangebroken. We hebben lekker rustig aan gedaan en hebben o.a nog lekker even op het terras gezeten bij Zest. Het zonnetje liet zich vandaag ook zien, dus daar hebben we ook nog lekker even van genoten. Rond 1 uur zijn we naar het vliegveld gereden, en hier moesten we nog 3 uren wachten voordat de Jousters weer terug zouden vliegen. We hebben de tijd gevuld door wat te eten, buiten in het zonnetje te zitten en voor de laatste keer nog lekker ouderwets te ouwehoeren.
Op een gegeven moment kwam dan echt het moment om afscheid te nemen, en dat is nooit leuk!
Voor ons was het raar om nu de vrienden uit te zwaaien, terwijl we het twee keer andersom meegemaakt hebben.

We weten zeker dat we alle 5 terug kijken op een topvakantie die we nooit meer zullen vergeten! We hebben veel gezien van het prachtige Afrika, en de tijd is voorbij gevlogen! We missen Jelmer, Amber en Tjeerd wel heel erg, maar willen ze ook via deze weg nog een keer heel erg bedanken voor hun bezoek en de super bijzondere vakantie! Het was zeker weten een vakantie die voor altijd in ons geheugen zal staan gegrift.

Voor ons zit de eerste week van het nieuwe moduul er alweer op, dat betekent nog maar 9 weken school! We kwamen er achter dat we daarna nog een week vrij hebben voordat we terug vliegen, dus dan zal er ook wel weer een leuke vakantie gepland worden!
We hopen dat jullie een beetje mee hebben kunnen genieten van ons vakantie-verhaal, en we wensen jullie veel plezier met het bekijken van de foto’s!

Veel liefs Lys en Pjirk

Ps. Als jullie nog meer foto’s willen zien dan moeten jullie wachten tot december, of even langsgaan bij Amber of Tjeerd. Voor ons videodagboek zullen jullie wel moeten wachten tot december

• 15 Oktober 2007 - 19:04

Grietje:

He lysanne
    Wat een prachtig verhaal zeg!
    Ik heb al veel van amber, tjeerd en jelmer gehoord maar nu ik t zo lees is t net of ik er zelf ook ben geweest. Ik ben erg benieuwd naar de foto's, ik ga ze binnekort ff bij amber ophalen. Nog maar 10 weken en dan zijn jullie alweer op e joure, de tijd gaat echt super snel en voor jullie vast ook, vooral als je zulke leuke dingen onderneemt! Ik heb zaterdag de suprise eieren ook weer in ontvangst mogen nemen, ze smaken weer heerlijk bedankt!Nou ik wens jullie nog heel veel plezier. Liefs en een dikke tut

• 15 Oktober 2007 - 20:49

Woodwork TjeBo:

Goeie flupke!!! Wol se ol wat sitte? Wat super dit... Als ik kon toveren toverde ik mezelf weer terug! Wat wiene we mooi fut net?! Enneh.. met die auto zaten we niet vast hoor, we zochten naar zeldzame kili kili schelpen. Schijnen alleen bij J-bay in het zand te zitten ;-) Heb tussen pjirk en jouw berichtje al besloten waar onze volgende roadtrip heen gaat: camping kievit! Kenne we mooi thus iete!

Dikke tut uit een donker joure...

• 16 Oktober 2007 - 08:03

Stimpy:

Hee kwikkie...

wat een mooi verhaal. Ik krijg de kriebels weer in m'n buik als ik het lees. Ik wil gelijk wel terug. Gelukkig hebben we straks nog tijd genoeg om de rest van de wereld te ontdekken!!

Love ya!!

• 16 Oktober 2007 - 08:12

AleidA:

Nou Lys daar kon wel een bakje koffie bij..wat een lang en mooi verhaal, echt genieten!!!! Van de rest al gehoord hoe mooi het was maar met de foto's erbij is het me helemaal duidelijk, geweldig. Nu maar weer tot de orde en nog even werken...het is zo voorbij, geniet nog maar van de laatste weken, dikke tut MEM

• 16 Oktober 2007 - 09:11

Inge:

wat een verhalen weer zeg, echt super wat jullie weer allemaal meegemaakt hebben, volgens mij is de vakantie helemaal geslaagd of niet!!!!!!!!
    en leuke foto's ook zeg!!!!!
    nou geniet er nog maar volop van met zijn tweetjes daaro, want voordat jullie het weten is het voorbij!
    tut inge

• 16 Oktober 2007 - 09:44

Titia:

Hey leave Lys, phoee.. ik heb er ook even voorgezeten, maar dan hoor en zie je ook wat (erg mooie kodakkiekjes)! Wat een mooie week is dit geweest, super om te lezen! Na je verhaal verander ik misschien nog wel van gedachten voor mn stage;)! Nu nog even 9 weken hard werken en leuke dingen doen! Jullie laatste week is ook vakantie voor mij dus wie weet wip ik even langs!haha.. anders om mag natuurlijk ook altijd! Geniet ervan en veel succes bij de bakkerij!!
    Liefs en een hele dikke tut Titia

• 16 Oktober 2007 - 11:41

Sybrig:

Lys! wat een geweldig verhaal!! en prachtige foto's!!! meid ik begin met aftellen... voor jullie nog heel veel suc6/ plezie en geniet er van!! tot over 10 weekjes!! Dikke tut van mij!

• 16 Oktober 2007 - 15:40

Josse:

Hey Lysanne,

Hier even de zus/zusje (tja) van Evelien.
    Ik heb even op je site gespiekt!
    Wat een ervaringen doen jullie op zeg!
    Geniet er lekker van, voor je het weet is het weer voorbij.

Liefs Josse

• 16 Oktober 2007 - 18:09

Evelien:

Lys, wat weer een gezellig en leuk verhaal! Super...
    Nu nog 8 weekjes samen, we maken er een top tijd van! Net als het eerste moduul!!
    Liefs Lien

• 16 Oktober 2007 - 19:14

Tante Door:

leave lys
    wat een mooi verhaal,mijn koffie is nu koud.zat zo te lezen dat ik het vergeten ben op te drinken.dat jullie hebben genoten kan ik begrijpen,het is net of ik er bij ben geweest.het komt zo bekend voor,ik geniet nu ook weer.hier kunnen jullie wer een poosje op teren.nu weer aan het werk.wat ook prachtige foto,s
    groetjes ook aan pjirk en dikke tut.

• 16 Oktober 2007 - 19:46

Marian:

Tjonge alweer een prachtig verhaal. Zoals je al schreef het is een onvergetelijke vakantie voor jullie, daar zullen jullie nog lang aan terug denken. Geweldig wat jullie allemaal hebben ondernomen. Om moe van te worden! Maar jullie jonkies hebben nog alle energie dus geniet en maak er wat van!
    Veel succes want nu is er weer het gewone werk, nou ja gewoon!
    Veel plezier en dikke kus.

• 16 Oktober 2007 - 20:11

Flupke:

Oooh wat was het een geweldige vakantie he! We hebben zoveel bijzondere dingen gedaan en zo onwijs genoten van alles, echt super! Tot snel pop!!

xx

• 17 Oktober 2007 - 12:05

Buuf Anke:

heel erg mooi,lang verhaal. En dan kijk ik hier naar buiten en zie de "kobben weer op het water staan".Haha, die snappen wij allen he? Wens jullie verder weer veel plezier met school, bakkerij en dagelijkse bezigheden.

• 17 Oktober 2007 - 14:39

Budje:

Hey lieve bud! Ik heb dan eindelijk tijd gevonden om je verhaal te lezen, nou ja.. tijd.. eigenlijk moet ik een action plan maken maar ik heb gewoon geen zin! Dus dacht ik.. Laat ik budje's site bekijken =) Maar jij gaat nu wel sportief spinnen, ik kan niet want ik moet zo naar Snorts, test draaien. Dus ik zie je vnvnd wel ;)
    Tut tut

• 17 Oktober 2007 - 20:00

Ynte:

Hé hé eindelijk even tijd gevonden en ruim genomen om jullie prachtige verhalen weer te lezen. Van Jel tuurlijk al het nodige gehoord maar helaas nog geen foto's gezien. Wel die van jullie natuurlijk. Werkelijk ongeloofelijk wat die twa lytse Jouster famkes wer meimeitsje. Jo soene ér jalours op wurde! Het aftellen is begonnen nu.... Genet e doe het volop met z'n allen. Dit maak je maar 1 x in je leven mee.
    Groetjes aan Pjirke en tot snel.

dyn Heit.

• 17 Oktober 2007 - 20:40

Bouke:

Heey Lizzl,

Nog bedankt heh voor je sms-je. Heel lief dat je er nog even aan dacht. Van Jelmer en Amber heb ik alle verhalen al gehoord over South Africa. Helaas is Jelmer nu bang voor olifanten.

Ook zag ik foto's van ajaks cape town...beetje jammer omdat mijn beeldscherm daar niet goed tegen kan.

By the way....je kunt altijd even op www.feyenoord.nl kijken voor de laatste tussenstand in de ranglijst.

Lizzl, geniet en doe je best daaro!

Gr. Bouke

P.s. Je krijgt ook de groeten van Bert van Marwijk.
    Henk ten Cate kreeg ik niet te pakken, hij is volgens bronnen gevlucht naar Engeland. Goeijuh!

• 18 Oktober 2007 - 11:59

Oane:

Heej Lysanne!

Jij vermaakt je nog steeds prima zie ik wel, erg leuk dat Jelmer nog is langs gekomen! Lees elke keer je verhalen even en bekijk de foto's natuurlijk!
    Je beleeft daar echt fantastische avonturen hoor! Genietse en veel plezier! Liefs Oane

• 18 Oktober 2007 - 20:00

Wiebren:

Mooie fotos en verhalen, wel vervelend he als je geen zeebenen hebt, daar weet ik alles van! Dit zijn echt avonturen waar je jaren later nog met veel plezier op terug kijkt.
    Hee we hebben het er nog wel eens over als jullie weer terug zijn, en nog veel plezier daar tussen de Afrikaantjes.

Groetjes uit de metropool JOURE

• 19 Oktober 2007 - 20:56

Ilse:

Wat een geweldig mooi lang verhaal, ik zat aan het beeldscherm gekluisterd! ;) Wat mooi dat jullie dat met zn allen hebben meegemaakt!! Geniet er nog maar even van, van alle apen, leeuwen, olifanten, schuilende giraffen :p Van het indrukkenwekkende Afrika! Liefs, Ilse

• 20 Oktober 2007 - 18:15

Uco:

fantastische foto's, en natuurlijk ook fantastische verhalen. Uiteraard al een boel gehoord van de drie wereldreizigers die nu al weer terug zijn !!.
    Nog een week of wat, en dan zijn jullie er ook weer.
    Hoop je gauw weer te zien !
    Dikke kus.

• 21 Oktober 2007 - 17:20

Schnitzel:

zo he wat een story! je kan wel een boek maken? echt een heel mooie belevenis.wil het zelf ook wel es meemaken.
    alleen ben ik niet zo'n vlieger nog 10 weken en dan weer thuis.
    gr schnitzel

• 21 Oktober 2007 - 17:31

Renske:

Hey meis!!
    ook ik heb eindelijk jullie lange verhaal uit ;) super hoor wat een top vakantie zeg;) en nu is het aftellen begonnen over 10 weekjes zijn jullie alweer in het friese joure gezelliggggg!!!!
    maar geniet eerst nog maar even van de tijd daar.

tot snel dikke kus Rens

• 22 Oktober 2007 - 15:06

Marleen:

Hee Lys :D

Wat een prachtige verhalen. Zo te lezen een geweldige vakantie. Wat hebben jullie veel ondernomen en kunnen zien. Het moet een ervaring zijn om nooit meer te vergeten.
    En wot een wille mei ealkoar ;) Als je het verhaal zo leest is het net of ben je er een beetje bij. Mooi geschreven en vooral de foto's maken het helemaal af.
    Het zal nu wel even afkicken zijn zonder alle vrienden, met nog een prachtige 10wkn voor jullie. Veel succes en plezier deze weken. We keep in touch ..

Dikke Tút Marleen

• 26 Oktober 2007 - 16:43

Fredau:

Whooohoo tsjongejongejonge wat een vakantie zeg!!!! En supermooie foto's! Tof dat je zo'n uitgebreid dagboek hebt bijgehouden zelfs in je vrije (maar toch heel drukke) vakantiedagen. Ben erg benieuwd naar de rest van de foto's :) Nou nog 8 weekjes school ofzo en dat zit 't er al weer op.. geniet er nog even van hè?! Succes met alles en heel veel plezier nog. Dikke tút (K) Fre

• 30 Oktober 2007 - 14:49

Leo:

Ey lizzy,
    tof dat je vakantie zo super was. Tis wel weer een beetje oud nieuws? Zit te wachten op een nieuw verhaal! Zal vast binnekort 1 zijn van een gezamelijk weekend want dat hebben we in tijden al niet meer gedaan!
    kus kus
    leo