Finally arrived - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu Finally arrived - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu

Finally arrived

Door: Lysanne

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

26 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hier eindelijk ons eerste verhaal vanuit PORT ALFRED, ZA.

Op dinsdag 24 juli was het weer zover, ons tweede poging om te vertrekken. Met het hele uitzwaai comité (deze keer bestaande uit; Ynte, Aleida, Sjacco, Jelmer, Grietje, Amber, Sjaan, Titia en Wiebe) present richting Schiphol vertrokken. Inchecken zonder problemen nog wat gedronken en toen voor de tweede keer het afscheid. Wel weer even moeilijk maar we zijn toch weer met een goed gevoel vertrokken.

Deze keer konden we gelukkig op tijd instappen en arriveerden we op de geplande tijd. Helaas is dit niet de mentaliteit van de zuid afrikanen, onze volgende vlucht (met South African airlines) vertrok namelijk anderhalf uur te laat. Verder was de vlucht uitstekend, we kregen heerlijk eten en hadden allemaal een eigen tv scherm om films te kijken/spelletjes te doen en zelfs onze vlucht live te volgen (helaas was het donker).

Aangekomen in Johannesburg moesten we door de douane en moesten we onze bagage ophalen om ze daarna gelijk weer in te checken. Doordar we vertraging hadden op de vlucht Frankfurt-Johannesburg moesten we rennen om onze laatste vlucht te halen. We wisten natuurlijk niet waar we naartoe moesten maar gelukkig werden we gered door twee ‘hele aardige’ mannen die op het vliegveld werken. Voordat we het wisten hadden ze onze trolly’s gepakt en zetten ze het op een sprinten naar de juiste incheckbalie. Wij er als gekken achteraan gerend want we zagen het al voor ons, die lui er met onze koffers vandoor. Ach naja wat beweging naar zo’n lange vlucht kon ook geen kwaad. Toen alles was ingecheckt werden we vriendelijk gevraagd om 20 euro aan de mannen te betalen, ohja PER PERSOON. Hier hebben wij met onze afdwingkunsten 15 euro pp van weten te maken (op de campus kwamen we er achter dat onze medestudenten betere afdingers zijn; 3 euro pp. LEERMOMENT).

Aangekomen in Port Elizabeth werden we al opgewacht door iemand van school. We moesten 2 uren in een busje voordat we op de campus aankwamen. Hier werden we natuurlijk al verwacht. Even geluncht en toen onze kamer opgezocht. Dit is een groot saai hok met 2 bedden, een kast, een bureau en een douche. Daar moest natuurlijk verandering in komen dus even geshopt voor leuke spulletjes (de winkels zijn ongeveer 10 minuten lopen). De eerste randen waren snel uitgegeven, en we zijn er al achter dat dat hier heel makkelijk gaat.
Terug op de campus onze kamer versierd met de spulletjes en al onze meegebrachte foto’s en kaarten (zie foto’s). De kamer voelt nu al een heel klein beetje thuis.

’s Avonds lekker gegeten en vroeg naar bed. We hebben geslapen als rozen en waren dan ook erg teleurgesteld toen de wekker ging om half 7! Half 8 zaten we aan het ontbijt en om 8 uur in ons introductie college (dag vakantie).
Later op de dag hadden we elk onze eigen introducties en we weten dan nu ook (bijna) wat er allemaal van ons verwacht wordt (dankzij Pjirkje die de hele reader met het woordenboek heeft vertaald). Pjirkje is ’s middags ook al even naar de child welfare society geweest. Hier worden zieke kinderen die geen familie meer hebben opgevangen. Lysanne is weer wezen shoppen voor de vergeten spulletjes.
Dit waren de belangrijkste belevenissen tot nu toe. We vermaken ons prima, de groep is leuk en we hebben nog geen ruzie gehad . We zijn er al wel achter dat we het allebei erg druk zullen krijgen, hele dagen les of hele dagen met de bedrijven bezig.

Tot ons volgende verhaal,
Liefs Pjirkje en Lysanne

Ps. Ons adres:

Educational Institute for Service Studies (EISS)
Lysanne Kuindersma / Pjirkje Mink

Leuke kussenslopen ;)!

• 27 Juli 2007 - 06:14

Simone:

Mogge Meisjes,
    Heerlijk om jullie verhaal te lezen. Leuke fotowand ook. Werk ze daar!

• 27 Juli 2007 - 08:37

Marian Nijholt:

Wat een verhaal. Prachtig hoor. Veel succes de eerste werkdagen!Schijnt de zon ook? Hier veel harde wind bij het skûtsjesilen. Groetjes Marian.

• 27 Juli 2007 - 08:42

Jean:

Hey leave pop!!

Even een berichtje vanuit het regenachtige Joure ;-) hoe kan het ook anders... Bij jullie wel wat beter hoop ik? Echt leuk om jullie eerste berichtje te lezen..ben nu al nieuwschierig naar jullie volgende verhalen! En de foto's zijn ook erg leuk..de kamer ziet er beeldig uit zo met die kussenslopen ;-) Langweer was gister gezellig, alleen waren amber en ik veel te nuchter.. De rest was vanaf smiddags natuurlijk behoorlijk teut. Verder hier nog weinig beleefd zonder jullie..veel aan het werk inderdaad. Boerenbruiloft was een topdagje.. Pop, veel succes komende tijd met de bedrijven!! Tot krabbels of smsse maar weer.

Dikke tut vanuit Joure

• 27 Juli 2007 - 10:17

Oom Arnold En Tante :

wat een verhaal geweldig. we sturen nog wel wat kaarten dan is de wand gauw vol. veel succes en tot mails dikke tut tante dora

• 27 Juli 2007 - 11:12

Aleida:

Hallo lys, nou wat een mooi verhaal om mee te beginnen...zo'n reis is al een ervaring op zich..fijn dat de kamer al is opgeleukt en jullie je er al een beetje thuis voelen. Dus druk druk, ook wel mooi om zo je niet te hoeven vervelen en de heimwee niet kan toeslaan. Geniet maar lekker van alle nieuwe indrukken en we houden contact.
    Dikke tut van mem

• 27 Juli 2007 - 11:29

Rein:

Lieverd!!
    Fijn dat alles goed gegaan is.. en ff omschakelen weer om straks weer hard aan het werk te gaan! Ik heb van jean jullie nummers gekregen dus kan jullie mooi smsen!
    Heel veel succes en plezier en snel maar weer een mooi verhaaltje schrijven!!

Dikke tut rein

• 27 Juli 2007 - 13:31

Akkie Agricola:

Al heel wat meegemaakt dus,leuke kamer geworden met de foto's aan de muur.
    groetjes tante akkie.

• 27 Juli 2007 - 15:26

Renske En Bouke:

Fijn om even een berichtje van jullie te lezen. Leuk dat je het kamertje al hebt ingericht! Wij gaan bijna op vakantie...en daarna hopen we weer meer te lezen over jullie avonturen....Veel succes met alles!

Groetnis fan Renske en Bouke út de Jouwer!

• 27 Juli 2007 - 20:47

Cisca En Klaas:

Dei froulje,
    Leuk om te lezen hoe het julle vergaan is de eerste dagen in sud Afria. Hoop op nog veel spannende verhalen, het ga jullie goed. Succes tut cisca en klaas

• 28 Juli 2007 - 11:00

Ynte:

Helemaal goed lijkt het allemaal wel. we werden net gebeld door Jelmer die ons even op de hoogte bracht van delaatste stand van zaken daar. Het klonk allemaal goed en we zijn blij voor jullie! Het zal gisteren wel heftig geweest zijn in dat "Township" Klagen we hier over het weer en dat het brood niet helemaal vers is........... ! Nouja daar zijn we Nederlanders voor. Morgen bellen we even met elkaar en horen we echt de laatste nieuwtjes. Leuke kamer trouwens zoals jullie die emaakt hebben. Zullen nog wel wqt foto's en zo bijkomen. Het lijkt alweer een beetje op jou kamer in Amerika. Die zat aan het einde oocht echt helemaal vol.
    Nou meiden ........ make fun. Enjoy
    jour(e)self.

• 28 Juli 2007 - 15:26

Dennis Nijholt:

Hallo Meiden, wat een belevenis leuk hoor om te lezen wat jullie allemaal beleven. Veel succes en tot horens.

Groeten Dennis & Tineke

• 28 Juli 2007 - 17:29

M@rleen Brouwer:

Mooi, eindelijk dan toch vertrokken. De komende maanden heel veel leren. Heerlijk AFRICA.. genieten dames héél veel!!
    Liefs Marleen

• 29 Juli 2007 - 17:43

Pjirkje:

Hee Lizzzl!

Dankje voor je bericht!
    We hebben het inderdaad heel gezellig :)
    Time flies when you have fun!!

Een dikke tut van je roommate

• 29 Juli 2007 - 19:10

Inge:

he lys ik kwam een oude foto tegen waar jij ook op stond, en toen kwam het me in het zin dat je eind july ofzo weg zou,
    heel stom, maar ik dacht laat ik je ff smsen, maar je bent er dus al!!!!!!
    nou heel veel suc6 daaro en genietse, en ik hou je verhalen natuurlijk in de gaten!
    tut inge

• 30 Juli 2007 - 14:16

Fredau:

Hey Lys!

Mooi dat je nu toch uiteindelijk goed in Afrika aangekomen bent, en al helemaal gesettled aan de foto's te zien!

Hoe is de afgelopen week gegaan? Al druk druk druk? Ik kijk vol verwachting uit naar je volgende update ;)

Hier in Joure alles okee verder. Vrijdag speelde Piter Wilkens op 't plein. Dat was wel zo'n beetje 't spannendste wat er tot nu toe gebeurd is hier hehe. Maar was wel gezellig verder.

Ballonfeesten niet zo veel van meegekregen, volgens mij zijn er ook amper ballonnen de lucht in gegaan.. nog wel iets gehoord van een megagroot condoom maar die is niet de lucht in gegaan volgens mij haha.

Nou take care!!
    dikke tút
    Fre

• 30 Juli 2007 - 21:04

Ramona:

He Lys,

Wat een leuk verhaal, een hele belevenis dus al.. En dat is het avontuur nog maar net begonnen hihi. Hoe is het weer bij jullie? het is hier bar slecht.. succes met alle nieuwe indrukken en geniet ervan.. En wie weet tot snel ;)

liefs Ramona

• 31 Juli 2007 - 08:32

AleidA:

He Lys, Waar is die mooie foto gebleven van jou die boven in dat kader stond, zonde...gauw een nieuwe plaatsen hoor

Dikke tut

• 31 Juli 2007 - 08:34

AleidA:

Hij komt nu weer tevoorschijn.......gelukkig xxxmem

• 01 Augustus 2007 - 19:58

Marijke Buwalda:

Hoi Lys
    Ben er even voor gaan zitten om alles te lezen. Fredau is vanavond uit eten en de computer is even vrij. Zodoende.....
    Leuk jullie belevenissen te volgen. Wat is er al veel gebeurd in een week. Fijn dat jullie nu gesettled zijn. Het lijkt er op dat ook wij nu een beetje zomer krijgen. Een mooie dag vandaag, lekker veel buiten geweest. Ik laat je groeten door Bob en wens jullie namens de family veel plezier en we laten wel weer eens wat van ons horen en volgen je verhaal met belangstelling. Doei