Een nieuw berichtje - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu Een nieuw berichtje - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu

Een nieuw berichtje

Door: Lysanne

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

03 Augustus 2007 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal,

ten eerste wil ik iedereen even bedanken voor de leuke reacties. Ik vindt het echt elke dag weer super om te zien dat iedereen onze verhalen met plezier volgt. Vandaar ook dat ik dacht dat ik maar weer eens even een nieuw berichtje moest plaatsen.

Zoals uit de wist-je-datjes al bleek vermaken wij ons prima. Maar naast alle leuke en gezellige dingen maken we hier ook serieuze dingen mee.

Begin deze week zijn we weer naar een township geweest zo'n 15 minuten rijden vanuit het dorp. Omdat dit township verder weg ligt en er geen bedrijven/winkels in de buurt zijn is de werkgelegenheid hier erg laag, vandaar ook dat dit township nog armer is dan die bij Port Alfred. We hebben hier een creche, een bejaardenopvang en een computerlokaal gezien. Erg indrukwekkend hoe de mensen hier overal wat van proberen te maken ook al hebben ze geen geld of andere middelen. Hier kunnen ze dus ook alle hulp gebruiken en daarom gaan Pjirkje en de andere studenten van de Pabo hier waarschijnlijk computerlessen geven. Dit zal de mensen hier hopelijk verder helpen in hun ontwikkeling.

Ook ben ik van de week met mijn 'klas' naar het dorp geweest om bedrijven te bezoeken. We moeten hier nl. 2 bedrijven in het township gaan helpen om hun bedrijf beter te laten lopen maar om dit te kunnen doen moeten we bij een goed lopend bedrijf gaan kijken hoe zo’n bedrijf in Zuid-Afrika werkt. Dit klinkt allemaal wel interessant maar ik moet nog kijken wat we precies voor zo’n bedrijf kunnen betekenen. Dit zullen we komende week proberen uit te vinden.

Ook zijn we weer het township in geweest om hier de kleine zelfstandige bedrijfjes te gaan bezoeken. We hebben in total 9 bedrijven/winkels bezocht en dit was erg leuk om te zien. Ik ga samen met mijn groepmaatje Dimitris (een jongen die officieel hotelschool doet) een bakkerij en een naaiatteliertje proberen te helpen. Volgende week gaan we samen deze bedrijven weer bezoeken en hopen we meer informatie te krijgen over hun toekomstplannen en andere dingen die ze graag willen verbeteren. Ik ben zeer benieuwd wat we allemaal te horen krijgen maar heb erg veel zin om te beginnen, dus jullie zullen hier spoedig meer over horen.

Dan nog even over de plannen voor dit weekeind; morgen hebben we met 5 meiden een auto gehuurd, waarmee we naar Addo’s Elephant Park gaan. Dit is een natuurpark wat op ongeveer 2 uren rijden hier vandaan ligt. We hopen hier ons eerste wilde dieren te zien!
Op zondag gaan we met dezelfde 5 meiden paardrijden op het strand. Dit is hier ongeveer 20 km. vandaan maar omdat we alles met de auto moeten dus huren we de auto gewoon voor het hele weekeind.

Volgende week hebben we een kort weekje, donderdag en vrijdag zijn nationale feestdagen en zijn we dus allemaal lekker vrij. Voor dan gaan we een langere trip plannen, maar we weten nog niet precies waar naartoe.

Om nog even terug te komen op ons wist-je-datje van het spinnen. Ik kan jullie vertellen dat we vanmiddag voor de eerste keer zijn geweest en dat het echt heerlijk was. Lekker een uurtje fanatiek bezig. We zullen proberen dit de komende 5 maanden vol te houden ;)

Dit was het weer voor nu. Ik zal ff lekker douchen en dan gaan we zometeen maar weer even op stap 

Dikke kus voor jullie allemaal en tot snel
(heit, ik zet er echt snel foto’s bij hoor, maar daar moet ik even voor gaan zitten!)

Liefs Lysanne

  • 03 Augustus 2007 - 18:28

    Cisca:

    Hoi Lys,

    De eerste "echte"studieweek zit er nu op voor jullie.WEEKEND!!!! Ben erg benieuwd naar het vervolg van de bedrijfjes, en wat jullie daarvoor kunnen betekenen. Super man!! Ik kan uit alle verhalen wel opmaken dat het daar niet echt "verkeerd" is. Volop genieten, leuke mensen ontmoeten, en die studie gaat jou zeker goed af, maak er wat moois van.
    dikke tut,Cis.

  • 03 Augustus 2007 - 18:39

    Julia:

    Heeej Lys!
    Ben benieuwd hoe het allemaal komt met die bedrijfjes, maar wel super dat jullie de kans krijg om daadwerkelijk daar de mensen te helpen. In ieder geval succes en ben benieuwd naar je volgende verhalen. veel plezier het weekend! groeties uit st.nyk!

  • 03 Augustus 2007 - 18:46

    Titia:

    Heey Lys!
    Even een berichtje voor jou, die andere vandaag was voor jullie alle twee.
    Ik ben benieuwd hoe jullie de bedrijven kunnen helpen, jullie hebben al veel bekeken iig:)!Dimitris is die van daar? of komt hij ook uit nederland? Jullie weekend ziet er super uit, zal wel een hele beleving zijn! Veel plezier, voorzichtig en geniet ervan! Ik ben ook benieuwd naar de foto's! Tot horens
    Dikke Tut Titia

  • 03 Augustus 2007 - 19:44

    Sybrig:

    Heee LYS!
    wat geweldig zeg die verhalen.. super dat jullie die mensen zo kunnen helpen!
    geniet er van en ik ga je zeker volgen!
    heeel veeel plezier! dikke tut ut oudehaske! liefs sybrig

  • 03 Augustus 2007 - 22:00

    Tante Dora:

    he lys hou vol dat spinnen. en wat leuk dat je naar die bedrijfjes gaat. wij zijn ook in een township geweest in .port elizabeth.dat was een winkeltje met sierraden.ben beniewd wat jullie voor hun kunnen doen.veel succeser mee .en en heel prettig weekend wel voorzichtig hoor,
    dikke tut tante door

  • 04 Augustus 2007 - 13:56

    Beppe ,pake, Steffen:

    volgens je berichtjes hebben jullie het wel naar de zin. steffen is net thuis van het skutsjesilen. ze hebben leuk gezeild maar wel laatste geworden:( verder heeeel veel plezier en ik stuur de joustercouranten volgende week op. dikke tuten van beppe , pake & steffen

  • 04 Augustus 2007 - 17:35

    Pjirkje:

    Wat hebben we het vandaag weer gezellig gehad he!!
    Gelukkig is de dag nog lang niet voorbij...;) Wasje doen, oprah, schoonheidsslaapje, douche, tutte en stappen!!!!!! Heb er weer zin in!!

    Liefs, Pjirk

  • 05 Augustus 2007 - 17:08

    Jelmer:

    Hee lys,

    even een kusje vanuit Barçelona!!

    Love you en we bellen..

  • 05 Augustus 2007 - 18:05

    Lysanne:

    Sorry dat de foto's zo door elkaar staan... maar het is in ieder geval een begin ;)
    Veel kijk plezier. Dikke kus Lys

  • 05 Augustus 2007 - 18:21

    Lysanne:

    Sorry dat de foto's zo door elkaar staan... maar het is in ieder geval een begin ;)
    Veel kijk plezier. Dikke kus Lys

  • 06 Augustus 2007 - 06:17

    Inge:

    leuke foto's jer!!!!!!!!!!
    jullie vermaken jullie wel zo te zien

  • 06 Augustus 2007 - 08:17

    Reinou:

    Hee pop!
    Leuk verhaal en leuke foto's! Krijg sterk de indruk dat jullie je prima vermaken haha :p Succes deze week nog!!
    Dikke tut rein

  • 06 Augustus 2007 - 17:59

    Grietje:

    He lysanne

    Leuk dat je foto's op de site hebt gezet, nu kan ik echt zien waar jullie altijd op 'stap' gaan en waar jullie straks gaan helpen! Leuk or;)
    Zo te zien vermaken jullie je goed samen en ook met de andere studenten.
    Vandaag een drukke dag gehad?
    Nog 2 dagen en dan een lekker lang weekend!
    Succes maar weer deze week.
    Liefs Grietje

  • 06 Augustus 2007 - 19:46

    Renske:

    Hey Lys

    Hier weer een berichtje van mij ik heb lekker een weekje vakantie gevierd in frankrijk was heerlijk. wat super om jullie verhalen weer te lezen, geniet er van meiden saampjes.

    we contacten dikke tut Rens

  • 07 Augustus 2007 - 08:46

    Jean:

    Hey pop!

    Leuk om even mee te kunnen kijken met wat jullie daar beleven!Zit echt vaak te denken: wat zouden lys en pjirk nu allemaal uitvreten ;-) haha... Lekker vaak stappen lees ik wel weer!Het weekend was hier ook erg gezellig. Verder valt het hier wat tegen met het zomerweer.. Super om jullie stem even te kunnen horen gister!:-D wat zijn jullie dan eigenlijk weer dichtbij... Meid, geniet van je tijd in Afrika en we contacten snel even!

    Dikke tut Jean

  • 07 Augustus 2007 - 14:37

    Tante Ree:

    Is bij aleida op visite en kijken samen naar de mooie foto's....ze vind het prachtig en schitterend..doen we vaker, hoor als jij maar mooie berichtjes blijft maken en foto's natuurlijk. dikke tut ut de Jouwer van Tante Ree

  • 07 Augustus 2007 - 15:29

    Ynte:

    Leuk om nu de eerste foto's van jullie te zien en mee te genieten van alles wat jullie daar beleven. Gaat helemaal goed dus daar!. Prachtig. Blijven knippen met dat nieuwe toestel van je zodat we nog veel meer plaatjes krijgen te zien.
    Hier is alles o.k. Nou ja....... We missen jullie maar dat redden wel wel.

    Hoi.
    Ynte

  • 07 Augustus 2007 - 17:28

    Beppe En Pake:

    Even testen, beppe zegt dat het typen maar niet wil lukken, nou volgens mij is er niks mis mee....namens pake en beppe een dikke tut..aleida

  • 07 Augustus 2007 - 17:30

    Beppe:

    hoi

  • 08 Augustus 2007 - 14:40

    Jildou:

    Heee lieve lizzl! Wat leuk om weer even je verhalen te lezen. Mijn internet was nog niet aangesloten dus ik had een stukje gemist. Ik vond het super leuk dat jullie mij op mn verjaardag even gebeld hebben! Echt top! Heb nog een heel gezellig dagje gehad! He en goed om te lezen dat het zo goed gaat. Jullie hebben nog veel leuke en goede dingen in het vooruitzicht! Lijkt me interesant om te kijken wat je voor de mensen daar kan betekenen en straks gezamenlijk iets kan bereiken! He succes nog even de laatste dagen en dan lekker genieten van jullie weekendje! Tof om een auto te gaan huren.. denk je wel om die grote dieren;) 'gooed yn 't bakje bliuwe zitten' :) Ik heb net een hele leuke week met marnix gehad, nu nog een paar daagjes werken en dan heerlijk met syb samen naar de zon! Zin in!!
    He ik ga even boodschappen doen, tot gauw maar weer! Dikke kus!

  • 09 Augustus 2007 - 09:02

    Bouke:

    Heej Lizzl,

    Hiero alles rustig in de Jouwer. Ik zie al heel veel foto's en jullie verhalen zijn erg leuk. Geniet ervan en leerze!

    Groeten Bouke

  • 10 Augustus 2007 - 09:10

    Ilse:

    Hej Lysanne,

    Leuke foto's, mooie verhalen! Klinkt super gaaf! Succes en genietze! Liefs, Ilse

  • 11 Augustus 2007 - 20:56

    Omke & Tante Joure.:

    Hoi Lysanne, we binne under de indruk fan jimme ferhalen en begriepe dat dit dèr wol noflik om en ta giet.
    We begriepe dat it serieusere wurk noch plakfiene mat we winskje jimme in protte sukses en bleauwe troch jimme site ek moai op e hichte, NEE we binne noch net pake en beppe, Groetenisse oan ûs buorfamke Pjirkje.
    We ferwachtsje ek ris in andert in geef Friesk. Om it net te ferlearjen.
    Leafs Omke & Tante.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2008

Aller Allerlaatste verhaal

13 December 2007

Afscheid nemen...

06 December 2007

Shoppen, shoppen en natuurlijk naar school

22 November 2007

Eindelijk weer een update...

30 Oktober 2007

Een paar verhaaltjes
Lysanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 35585

Voorgaande reizen:

20 Juli 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: