Een weekje Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu Een weekje Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu

Een weekje Afrika

Door: Lysanne

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

28 Augustus 2007 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal,

Afgelopen week voor mij weer ‘een week als alle andere weken’ dit betekend achter de computer dingen uitzoeken en plannen voor de bedrijven die we helpen. Ook gaan we ongeveer een keer per week bij deze bedrijven langs om te kijken wat we voor ze kunnen doen. Dit was eigenlijk nog steeds oriëntatie om te kijken wat we precies voor ze kunnen doen. Daar zijn we nu helemaal achter en ook al druk mee bezig.

De bakkerij die we gaan helpen is op dit moment nog niet open omdat de mensen die er gaan werken en de bakkerij gaan runnen nog een cursus moet krijgen over hoe ze precies met de machines om moeten gaan. Als ze deze cursus hebben gehad kan de bakkerij open (hopelijk binnen 2 weken). Ze gaan deze bakkerij met 10 mensen runnen maar geen van deze mensen heeft kennis over hoe ze een bedrijf moeten runnen, dus hebben wij besloten om ze hier les in te gaan geven. Dit zal zijn in boekhouden, financiën, marketing, het bijhouden van welke producten ze in opslag hebben en het prijzen van hun producten. Natuurlijk weten Demitris en ik hier ook niet alles over en daarom zijn we overdag veel bezig met het uitzoeken over deze onderwerpen. Ook hebben we voor de bakkerij een splitsing gemaakt in 4 verschillende afdelingen zodat niet alle 10 de mensen verantwoordelijk zijn voor alles. Deze afdelingen zijn: bookkeeping & administration, marketing & catering, purchasing, sales & pricing en human resource management (personeels management). Hopelijk zullen deze afdelingen helpen om het bedrijfje vanaf het begin goed op te zetten.

Bij deze bakkerij moeten jullie je niet teveel voorstellen hoor, het is een klein oud gebouwtje waar de machines staan en waar een kleine ruimte is voor een balie. En zullen weinig verschillende producten verkocht worden voor weinig geld, want de mensen in het township hebben weinig tot geen geld.

Het volgende bedrijf wat we gaan helpen zit vlak buiten het township op een locatie genaamd de business-hyve. Dit klinkt interessant en dat had het ook kunnen zijn als het niet zover van de bewoonde wereld zou zijn geweest. De bedoeling van de overheid toen ze deze business-hyve aanlegden was dat mensen uit het township met een eigen bedrijfje zich hier allemaal bij elkaar kunnen vestigen. Een mooi idee, maar de meeste mensen moeten een half uur tot anderhalf uur lopen om bij deze business-hyve te kunnen komen. Dit is dus een grote flop, aangezien er nu nog maar 3 bedrijfjes zijn gevestigd. Onder deze bedrijfjes bevindt zich het naaiatelier wat wij zullen gaan helpen. Dit bedrijf heeft in 2004 al hulp gehad van EISS studenten en dit heeft toen zijn vruchten afgeworpen maar het bedrijf is nu weer terug bij af. We gaan daarom de lessen die toen zijn gegeven herhalen, een nieuwe product-, prijslijst opstellen en ze helpen bij het benaderen van potentiële klanten. Ook zullen we proberen om ze bij te brengen dat ze door moeten gaan met wat wij ze leren ook als wij straks weg zijn, anders gebeurd er dus hetzelfde als in 2004. Het leek ons eerst zonde van ons tijd om ze te helpen omdat het eerder ook niet voor de lange termijn heeft geholpen maar we kunnen deze mensen ook niet zomaar laten zitten zonder werk.

Als jullie het leuk vinden kunnen jullie altijd dit township even ‘google-en’. Het heet NeMaTo, dit staat voor Nelson Mandela Township. Er zal geen informatie te vinden zijn over onze bedrijfjes maar misschien is er wel andere informatie te vinden.

De derde opdracht die we hier hebben is om een goedlopend bedrijf in het dorp zelf te analyseren en ze te helpen als dit nodig is. Dit moeten we doen omdat we dan ook kunnen zien hoe een goed lopend bedrijf in Afrika eruit ziet, en dat we dingen die we bij dit bedrijf zien misschien kunnen implementeren bij de bedrijven in het township. Het bedrijf wat we hiervoor hebben gekozen is Zest café, een plaatselijk cafe/restaurantje wat erg europeaans aandoet. Het is heel klein, ongeveer 10 tafeltjes die allemaal buiten staan, en een hele kleine keuken zonder fornuis. Er worden dus alleen broodjes e.d. geserveerd. Het eten en de sfeer is er echt super! De eigenaressen zijn 2 erg gedreven vrouwen van rond de 40. We gaan dit bedrijf eerst analyseren en dan een bedrijfsplan schrijven met mogelijke nieuwe ideeën. Omdat het bedrijf 6 dagen open is en ze er zelf ook allebei 6 dagen werken is het voor hun moeilijk om te kijken of er dingen anders kunnen/moeten, en daarom gaan wij dit proberen te doen.

Tot zover mijn eerste uitleg over mijn dagelijkse bezigheden. Ik zal binnenkort weer een update geven over hoe we vorderen met onze plannen.

In het weekeind is het voor ons tijd om weer wat van het land te zien, daarom hier ook nog een verslag van het afgelopen erg leuke weekeind.

Vrijdagochtend moesten we allemaal nog even met school bezig. We hadden met alle retail studenten en de begeleider onze wekelijkse bijeenkomst over alles waar we mee bezig zijn. Dit is het enige moment dat we onze begeleider zien en hij wil dan dus een update over onze voortgang. Na deze bijeenkomt nog even een planning gemaakt voor de volgende week en toen kon het weekeind beginnen.

Met Leonie, Evelien, Pjirkje en mijzelf vertrokken we richting East-London, dit ligt 150 km ten oosten van Port Alfred. We hadden nog geen slaapplaats geboekt want we vonden dat we onze slaapplaats eerst wel met eigen ogen wilden bekijken voor we zouden beslissen. Dus met de auto en de Lonely planet (boek met heel veel info over Afrika) op pad. Aangekomen in East Londen hadden we al snel een back packers slaapplaats gevonden. Even snel checken en omdat het al laat was maar besloten om hier te blijven slapen. Achteraf waren we niet heel blij met onze keuze want het zag er niet allemaal even fris uit maarja, dat was achteraf en voor 7 euro p.p mag je natuurlijk ook niet klagen. We hebben ons snel even opgefrist en toen een taxi gebeld die ons naar een restaurant moest brengen. Taxi chauffeur George was blij ons te zien en bracht ons naar een mooie shopping mall waar we lekker wat konden eten. Hij drukte ons op het hart dat we hem weer moesten bellen als we wilden worden opgehaald dus vooruit. Eerst heerlijk gegeten en toen nog even een filmpje gepakt. Daarna George gebeld om weer te worden opgehaald. Hij was wederom blij ons te zien en heeft ons de hele stad laten zien. Dit viel erg tegen maar dat wisten we nu dan toch maar. Onderweg kwamen we een stel kinderen tegen die op straat speelden, George begon tegen ze te schreeuwen dus wij dachten oei, wat gebeurd hier. Toen de kinderen George bleken te kennen was onze schrik voorbij, totdat hij vertelde waarom ze hem kenden; hij had ze een week eerder met een gummie knuppel geslagen omdat ze lijm snuiven en inbreken. Ja, leuk om te weten George (leuk ook dat hij de gummie knuppel nog even liet zien). We waren blij dat we weer terug waren in de back packers kan ik vertellen.

Zaterdag zijn we zelf op pad gegaan met de auto. Naar dezelfde mall geweest als op vrijdag en daar lekker geshopt. Voor ’s avonds waren we opzoek geweest naar een nieuwe slaapplaats. Dit was gelukt, deze keer een hele gezellige/schone back packers. We sliepen in een heel klein huisje waar precies 2 stapelbedden in passen, echt te schattig. Deze keer waren de kosten maar 6 euro 50 p.p dus echt perfect.

Zondag hadden we de wekker vroeg gezet want we wilden naar een leeuwenpark. Geen idee wat we moesten verwachten maar met de wegenkaart in de aanslag maar opzoek gegaan. Dit bleek makkelijk te vinden en was echt helemaal de moeite waard. Voor 2,50 euro konden we een baby cheeta aaien, een giraffe uit ons hand laten eten, 2 witte baby leeuwtjes aaien en verder nog witte leeuwen, tijgers, reuze schildpschildpadden, hyena’s en nog wat kleine dieren bewonderen. Dit was echt helemaal super! Die dieren van zo dicht bij te kunnen zien en zelfs aanraken, echt onbeschrijfelijk. Hopelijk spreken de foto’s een heel klein beetje voor zich want ik kan niet vertellen hoe super dit was.

Dit hele weekeind was trouwens gekozen door Leonie, omdat het woensdag haar verjaardag was mocht zij kiezen wat we het weekeind zouden gaan doen. Haar verjaardag hebben we uitgebreid gevierd; een luxe ontbijtje op bed, taart eten bij Zest (helaas kon ik niet mee maarja), ’s middag taart eten op de campus en ’s avonds uiteten en op stap. Weer een verjaardag om nooit te vergeten, ik kan niet wachten op die van mij. Dit leeuwenpark was haar wens en daar ben ik erg blij om. Het was echt helemaal te gek. Helaas zat ons fijne weekeind er toen alweer op en hebben we de auto weer gepakt om terug te gaan naar Port Alfred.

Nu is het alweer dinsdag en ben ik dus weer gewoon bezig met school. Vanmorgen weer bij de bakkerij geweest en ik kan jullie vertellen dat ze al zijn begonnen met het bakken van brood en muffins. Er komt dus een beetje schot in. De muffins waren echt heerlijk dus ik denk dat het wel goed komt. Ik heb een paar foto's toegevoegd maar zal binnenkort even duidelijke foto's van de bedrijfjes maken zodat jullie een beter beeld krijgen!

Dit was het voor nu, moet zo weer spinnen.

Tot gauw maar weer. Veel liefs en een dikke kus van Lysanne

• 28 Augustus 2007 - 12:10

Reinou:

Hee pop!
    Had net een reactie geplaatst maar is iets fout gegaan! Wederom een mooi verhaal van jullie belevenissen! En ook erg leuk die foto's erbij, mooi zo'n hutje an het strand!!
    Ik hoop dat het jullie lukt om die mensen daar te helpen, ze zullen wel erg blij zijn met jullie hulp!
    Succes deze week.
    Dikke tut rein

• 28 Augustus 2007 - 15:28

Grietje:

He lysanne
    Wat een verhaal weer, echt leuk om te lezen wat je allemaal daar voor de bedrijven doet. En zo te zien/lezen hebben jullie er weer een erg leuk weekend opzitten, dat hutje aan t strand lijkt mij ook wel wat.
    Nog even en dan krijg jij ook je wel verdiende taart en verjaardagsfeestje dat wordt vast en zeker net zon leuk weekend! Succes deze week.
    Liefs Grietje

• 28 Augustus 2007 - 17:08

Uco:

Toe maar,.... bookkeeping, marketing, sales & pricing en human resource management. En dat allemaal om een paar broodjes te bakken en te verkopen.
    Ik hoop dat jullie ze dat allemaal bij kunnen brengen. Ben benieuwd hoe dat afloopt.
    De fotoos zijn trouwens fantastisch, zeker die van die jonge dieren, geweldig.
    Krijg je trouwens geen kramp in je armen als je jezelf steeds op de foto moet zetten ???
    groetjes en kussen, Uco

• 28 Augustus 2007 - 19:00

AleidA:

He Lys, alweer een SUPER mooi verhaal, heb genoten en vooral ook van de foto's...en nog 8 nachtjes en dan is het weer feest!!!!! Veel plezier nog en succes bij je werkzaamheden voor de bedrijfjes, dikke tut xxx MEM

• 28 Augustus 2007 - 20:03

Marian:

Lieve Lysanne en de rest,
    Ik heb opnieuw met verbazing je verhaal gelezen. Je kunt straks wel een boek uitgeven met al die avonturen!
    Heb je al bedacht wat je met je verjaardag gaat doen? Fijn om je daarop te verheugen hè! Ook weer veel succes bij je werk door de week en dan in het weekend maar weer met vakantie!
    Dikke kus, Marian

• 28 Augustus 2007 - 20:05

Wiebren:

Ook tegen deze fotos kan artis in Amsterdam weer niet op!! Stel die spannende taxiritjes met George maar ff uit totdat Jelmer er is met zijn persoonlijke bodygard. Groetjes uit het altijd spannende Joure (vandaag sneeuw en volgende week waarschijnlijk elfstedentocht)

• 29 Augustus 2007 - 07:45

Sonja:

hey Lysanne
    elke keer als ik bericht krijg, lees ik je hele verhaal. wat leuk om zo een beeld te krijgen van alles wat je daar allemaal doet en mee maakt. de foto's zijn ook prachtig!
    veel succes daar...

groetjes Sonja

• 29 Augustus 2007 - 17:47

Ynte:

Tsjong jonge jong......zeg. Is het allemaal wel echt waar wat jullie daar beleven of knippen jullie de foto's uit een boekje ? Het is allemaal schitterend en we genieten iedere keer weer van het verhaal en de foto's. Trouwens Uco heeft wel gelijk: Pas op je armen met het fotograferen want ze worden zo wel erg lang.. hahaha.
    We blijven je volgen en: Do what you have to do!
    Tot later.
    Ynte

• 29 Augustus 2007 - 20:07

Renske:

Hey Lys!!!
    Wat een super verhaal weer erg leuk om te lezen wat je zoal in het dagelijks leventje uitspookt ;) en wat een super mooie foto's van jullie weekendje;)

succes daar liefs Renske

• 30 Augustus 2007 - 10:57

Demitris:

heee schatjelysanne! :D

DUs het is toch niet alleen maar vakantie he ;)

Ik kan niet wachten tot we weer muffins mogen proeven! haha! :D

tut!

• 31 Augustus 2007 - 08:02

Titia:

Hee Pop!
    Ik was even overal aan et kijken, en toen viel me op dat ik nog niet eens een reactie op jouw mooie verhaal heb gegeven! Tziet er echt super uit, en vooral de foto's!! Ben ook blij dat je het zo naar je zin hebt en het werk je goed bevalt! Wou je nog even bedanken voor je lieve mail, dat doet me goed!! Heel veel succes deze week.. bijna weer weekend:) wat zijn de plannen?
    Dikke tut Titia

• 31 Augustus 2007 - 08:21

Tjeerd:

Die giraffe is bijna net zo lang als ik....

;)

• 02 September 2007 - 11:08

Jelmer:

Echt een leuk verhaaltje lys, ik hoop dat je nog wel wat mooie dingen bewaard voor als wij langs komen.
    Wellicht komt er een hele invasie vanuit Joure jouw kant op dus maak je maar klaar. Dat wordt een super weekje!!

Mooie kicks trouwens, hip hoor.

Dikke kus!

• 03 September 2007 - 15:33

Beppe En Steffen:

hallo lies.
    hier stef en beppe uit joure.
    je hebt mooie fotos op je site.
    er is een pakje voor je onderweg.
    ik hoop dat het woensdag er is.
    en dat je een mooie verjaardag hebt.
    hier is alles verder goed.
    de groeten uit het verre joure.
    stef huisman heeft dit my even geleerd
    veel liefs van allemaal.
    pas goed op je zelf lies.
    pake ,beppe & steffen

• 03 September 2007 - 20:16

Toetje:

Hey lys,

Wat een leuke verhalen allemaal.. En die foto's zijn ook echt super.. Ik ben echt jarloes,ik zit hier maar wat in het koude kikker landje.. Kom niet verder dan het Hert hihi.. Nog 5 nachtjes zaterdag 8 september. dan ga ik na mexico, ook erg zin in.. Hoop dat het hotel er nog staat en dat Felix ons met rust laat. Hey meid geniet er maar lekker van voor je het weet is het alweer tijd om naar huis toe te gaan. The times flies when you're having fun..

Hey lys als ik niet meer op internet kom, dan wil ik je bij deze al ff feliciteren met je verjaard. Ik hoop dat je een leuke dag zal hebben. En als je terug komt dan vieren we het dubbelen en dwars..

xxx Ramona

• 04 September 2007 - 11:26

Buren Ellmau:

Lieve lysanne,vanuit Oostenrijk alvast van harte gefeliciteerd met deze Afrikaanse verjaardag.We hebben jullie leuke verslagen wel gelezen, maar vinden dit een goede gelegenheid om te reageren.Ik ben hier al 2,5 week en lees nu pas dat Pjirkje ook jarig was.Dus Pjirkje ook nog gefeliciteerd van ons.We wensen jullie verder een leuke, leerzame tijd en wachten op het volgende verslag met foto's.groetjes buren Jan en Anke

• 04 September 2007 - 17:40

Oom Erhuwinnn:

Nou famke

Ik dacht dat ik de hele wereld had gezien,maar wat jullie daar zien in zeker top...... Vanaf deze kant ook alvast gefeliciflapstaart met je verjaardag hahahahaha. En ja we nemen er hier wel een op. Overigens ook geweldige mooie foto's.
    He meid,veel plezier daar en maak die bedrijfjes wel een beetje winstgevend daar,houden ze ook nog eens iets over.

groetnis Erwin en Tosca,ojaaa en niet te vergeten Annetta.

• 04 September 2007 - 20:18

Sjaak-0:

heej lizzl, hier mijn aller eerste berichtje (erg he) het ziet er allemaal super uit daar!! zou ook wel even langs willen komen ;) zo te lezen en horen heb je een super leuke maar drukke tijd, veel sterke en nog veel meer plezier toegewenst dus.
    ik feliciteer je nu vast maar morgen zal ik het even dunnetjes over doen, en weer een goede reden voor een borreltje natuurlijk ^.^
    hele dikke tût van dien lytse broerke sjaak. en tot heel snel!!!!

• 04 September 2007 - 20:47

Anne Mink:

Beste Lysanne,

Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag in het verre South Africa.
    We hopen dat je een mooie dag mag hebben.
    Maak er in het weekend maar ook weer iets speciaal van.
    Nou zo te lezen hebben jullie het prima naar de zin.
    Heb je Pjirkje al bijna van het Paffen af ?

We blijven jullie volgen vanuit Joure

Groetnis fan Anne Mink

• 05 September 2007 - 06:57

Fam.Hofstee:

Lokwinske mei dyn jierdei !!

• 05 September 2007 - 10:12

Feikje En Rudi:

Beste Lysanne, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag,hoorde van Evelien dat je ontbijt op bed hebt gehad en dat jullie er weeeeer een leuke dag van gaan maken.
    Veel plezier, gezellige verjaardag en nog een fijne tijd.
    Groeten van de vader en moeder van Evelien.

• 05 September 2007 - 13:43

Jenny:

Heey Buuf!

Nogmaals van harte gefeliciteerd!

Vanavond even lekker uit eten, en natuurlijk lekker borrelen. Nou meid, geniet maar mooi van vandaag en laat iedereen maar goed voor je lopen hoor!

Liefs van je Friese Buurvrouw

• 05 September 2007 - 16:10

Tamara:

Lieve lysanne,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Ik hoop dat je een hele leuke dag zult hebben en dat je goed verwend zult worden ook al zit je zover weg. Ik geef jelmer een kadootje voor je mee dus help hem herrineren dat ie iets mee heeft voor je, je kent hem he hahaha.
    Heel veel plezier daar en pas goed op jezelf en tot gauw!
    veel liefs en groetjes tamara

• 05 September 2007 - 16:11

Tamara:

btw je hebt echt een hele leuke site en vind het geweldig om je op deze manier te volgen en te weten wat je allemaal beleeft en doet.Geniet ervan meid!!
    xxxxx

• 05 September 2007 - 16:50

Hilde:

hi hoi meis hoe is het eindelijk een berichtje van mij ben er zo slecht in hier alles prima net terug van vakantie en alwwer aan t werk ma ja zo gaan die dingen en zeer interesante verhalen ben weer bij haha kuzzz hilde

• 05 September 2007 - 16:52

Hilde En Leo:

btw van harte met je verjaarsdag kuzz

• 05 September 2007 - 17:36

Annetta:

Hoi Lysanne, wat weer een mooi verhaal man! Echt super! En de foto's zeggen ook alweer genoeg! Nou meid van harte met je verjardag en nog maar een hele fijne tijd daar! Zat er ook een briefje in je agenda?? Kus Annetta.

• 05 September 2007 - 18:03

Inge:

he lizzy van harte met je verjaardag!!!
    en nog vele jaartjes,
    genietse tut inge

• 05 September 2007 - 18:54

Carmen:

Hoi Lysanne,

net nog op tijd - Van Harte Gefeliciteerd. Grotendeels heb ich jou berichten en verhalen gevolgd en vindt het prachtig wat jullie allemaal beleven. Heel mooi dat jullie zo'n leuke groep zijn, dat is toch altijd veel gezelliger.
    Zaterdag is mijn broer jaarig, dus daar zijn wijn weer eens onderweg naar Duitsland.
    Wij wensen jou nog een heel gezellige avond

Veel liefs en een dikke verjaardagstut

Wolfram & Carmen

• 05 September 2007 - 20:25

Marian:

Leave Lysanne,
    Fan herte lokwinske mei dyn jierdei!!
    As folwoeksene sal it libben dy wol wat fremder en dreger oankomme.
    Dikke túten fan muoike Marian en foarol genietsjen blieuwe fan dyn(jimme) moaie reis

• 05 September 2007 - 20:53

Stef, Petra + Boys:

Hé Lysanne!! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Een hele fijne dag/avond toegewenst..

Groetnis,

Fan de Hege Simmerdyk

• 07 September 2007 - 08:52

Jildou:

Oooo ik zie dat ik een heeel erg lang verhaal gemist heb, schrijf net pjirkje dat ik die van haar ook nog moet lezen. Ik moet nu werken maar heb ik vanavond iets om naar uit te kijken. Als ik alleen al die foto's zie dan raak ik al enthousiast! Ziet er nog steeds top uit daar, super dat je zoveel/vaak schrijft, echt leuk om allemaal te lezen! Zal vanavond even mailen! Werkse nog vandaag en een fijn weekend!! Dikke X Jildou

• 17 September 2007 - 06:30

Jeanne Van Beers:

Beste Meiden,
    Jullie zijn een bedrijfsplan aan het schrijven van een naaiatelier. Ik ben in Mali bezig met een naaiatelier en een bedrijfsplan. Hebben jullie info voor mij vooral omdat dit naaiatelier goed loopt.
    Groet Jeanne van beers
    jeannevanbeers@live.nl