Een weekje op pad met Lysanne - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu Een weekje op pad met Lysanne - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Lysanne Kuindersma - WaarBenJij.nu

Een weekje op pad met Lysanne

Door: Lysanne

Blijf op de hoogte en volg Lysanne

17 September 2007 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo lieve lezers,

Na al mijn weekeind verhalen en belevenissen vond ik het weer tijd worden voor een verslag van mijn doordeweekse activiteiten. Daarom heb ik besloten om jullie een kijkje te geven in mijn Afrikaanse leven in; een weekje met Lysanne in Afrika

Mijn weekverslag begint bij het weekeind, zodat ik jullie nog even wat kan vertellen over het duiken. Nadat ik dus mijn duiktoets heb gehaald was het tijd om een heel weekeind met z’n 8-en van de campus, in het zwembad door te brengen. Zaterdag begon het met een zwemtest en een snorkelsessie. Vervolgens hadden we twee duiksessies waar we allemaal oefeningen moesten doen zoals ons masker af en weer op, zuurstof uit en weer in en alle andere materialen af en weer op doen. Bij duiken heb je altijd een buddy om ‘op elkaar te passen’ en mijn buddy was Geraldine (altijd al alias budje dus dit kwam mooi uit). Dit ging allemaal erg goed, ook al vond ik het niet heel erg leuk om te doen maar dat kwam omdat het een klein zwembad is en we steeds erg lang op elkaar moesten wachten.
’s Avonds vroeg naar bed want de volgende ochtend werden we om half 9 weer verwacht voor een snorkelsessie in de haven. Best fris natuurlijk maar eenmaal in het water was het wel te doen. Hier leerden we met een kompas zwemmen. Later weer het zwembad in waar we gingen redding zwemmen. Ook wel handig natuurlijk mocht er iets gebeuren.
Terug op de campus bleek dat er lam op het menu stond en aangezien dit van de meeste mensen hier niet het lievelingseten is maar besloten om met 6 meiden gezellig uiteten te gaan. Dit was alweer het einde van ons 6e weekeind in Port Alfred.

Maandagochtend vroeg de wekker gezet. Om 10 uur hadden we ons wekelijkse bijeenkomst met de hele retail groep en ons begeleider Mr. Lee. Tijdens deze bijeenkomst moeten we vertellen wat we tot dan toe gedaan hebben en wat onze plannen zijn voor de komende week. Voor deze bijeenkomst nog even snel ontbijten (kan elke ochtend tussen half 8 en 9) en mijn mail checken.
Na afloop van de bijeenkomst ga ik altijd met Demitris de bieb in om aan het werk te gaan. Vandaag stond op de planning om ons vooruitgangsrapport tot dan toe even door te nemen en om de les voor te bereiden die we morgen in de bakkerij gaan geven.
Tijdens de lunch (elke dag van 1 tot 2) hadden we het plan opgevat om een lijst rond te laten gaan zodat mensen een bestelling konden doen voor muffins en scones (een soort muffin) bij onze bakkerij. Een bestelling van in totaal 70 muffins en 66 scones werd gedaan en dus de bakkerij maar even gebeld of ze dat alsjeblieft morgen willen gaan maken. Zo de weekomzet in een uurtje verviervoudigd.
’s Middags weer hetzelfde liedje in de bieb, druk bezig met de les voor morgen. Normaalgesproken ga ik op maandag van 5 tot 6 tae-bo-en maar vandaag was ik zo moe dat ik dat uurtje even een tukje heb gedaan. Om half 7 stond het avondeten alweer klaar (kip met rijst, zoals bijna altijd). Vanavond ben ik nog even met Pjirk de bieb in gedoken om onze plannen voor de vakantie door te nemen. Voor degenen die het nog niet hebben meegekregen, vandaag over 3 weken komen Jelmer, Amber en Tjeerd aan in Kaapstad. Wij vliegen daar ook naartoe en dan gaan we samen 10 dagen vakantie vieren. Vanavond dus met Pjirkje vast een paar overnachtingsplaatsten geboekt. Daarna nog even gebeld met heit en mem, wat ook altijd erg leuk is. Even mijn verhaal kwijt en de laatste berichten uit Joure horen. Nu ga ik lekker slapen want morgen moet ik om 9 uur weer richting de bakkerij.

Vandaag weer een dag die vooral in het teken stond van de bakkerij. Vanochtend om half 10 vertrokken. Er is hier op de campus een busje die iedereen brengt en haalt naar waar hij naartoe moet (alleen voor school uiteraard). Je geeft dan aan het eind van de week door waar je de volgende week naartoe moet en dat word dan geregeld. Echt super dus! In ieder geval, Demitris en ik dus vanochtend in het busje naar de bakkerij. Helaas waren deze keer (voor het eerst) niet alle 10 mensen aanwezig, er waren er 7. Voor vandaag hadden we een herhaling van de les van vorige week op het programma, en een korte marketing les. Wat wel ‘grappig’ is om te vertellen is dat de les van vorige week ging over het prijzen van de producten. Ofwel, hoe ze de verkoop prijs moeten berekenen. Ze verkochten op dat moment muffins voor 1 rand (ongeveer 10 euro cent) en wij hadden berekend dat het ze 99 rand cent kost om een muffin te maken dit betekend 1 euro cent ‘winst’ (huur, elektriciteit en salaris nog niet meegerekend). Wij dus uitleggen dat dit dus werkelijk onmogelijk is maar volgens hen verkoopt iedereen muffins voor 1 rand en moeten zij dat dus ook doen. HMMM niet helemaal de bedoeling dus wij weer uitleggen dat de prijs omhoog moet. Toen we vorige week donderdag bij de bakkerij kwamen was de prijs nog steeds 1 rand dus wij waren natuurlijk niet erg blij, maar goed nieuws vandaag was de prijs voor een muffin 1 rand 50 dus er wordt iets meer winst gemaakt. De muffins die ik gister besteld had voor alle studenten stonden klaar dus tijdens de lunch op school konden we onze muffins verkopen. De mensen van de bakkerij waren erg blij met onze bestelling, zo’n grote bestelling hadden ze namelijk nog niet gehad.
Na de lunch moest er weer even wat gebeuren dus zijn Demitris en ik weer even achter de computer gekropen om met school bezig te gaan. Om 6 uur stond er weer een spinning les op het programma. We hebben met een hele groep een abonnement bij de plaatselijke sportschool en ik spin zo’n 2 a 3 keer per week. Daarnaast ga ik meestal 1 a 2 keer per week tae-bo-en alleen had ik daar deze week helaas geen tijd voor. We lopen altijd met een groepje naar het dorp waar we 3 kwartier spinnen en meestal krijgen we dan wel een lift van iemand terug naar de campus. Helaas vandaag niet dus moesten we weer terug lopen. Eenmaal terug op de campus was het eten koud en bijna op dus maar een stukje brood gegeten.
Later op de avond nog even met Pjirk achter de computer om de rest van onze vakantie te plannen. De plannen zijn bijna rond, alle hotels bijna geboekt we moeten alleen nog even een auto huren. Toen dit allemaal klaar was nog even allebei met de laptop op schoot en een borrel op het nachtkastje met school bezig. Zoals jullie lezen drukke maar erg leuke dagen. Wat zou er morgen weer gebeuren?


Woensdag:
Vanochtend ging de wekker alweer vroeg omdat ik met Demitris had afgesproken om te gaan helpen bij het uitdelen van eten op de dump (vuilnisbelt). Dit wordt elke maandag en woensdag gedaan door vrijwilligers. Ze kunnen natuurlijk alle hulp gebruiken en dus gaan er bijna elke week wel een paar EISS studenten mee. Deze keer hadden wij besloten om mee te gaan. Eerst hebben we geholpen met het inpakken van broden. Dit zijn oude broden die binnenkomen van winkels en die moeten dan gehalveerd worden enopnieuw verpakt. Vervolgens gekeken hoe er eten werd uitgedeeld bij de inpakplaats (in het dorp). Daarna naar de dump gereden, deze ligt achter het township (krottewijk) op ongeveer 10 minuutjes rijden. Hier stonden al meer dan honderd mensen op ons te wachten en er waren ook nog mensen onderweg dus in totaal hebben we wel aan meer dan tweehonderd mensen eten uitgedeeld. Iedereen moest rijen vormen, mannen, vrouwen en kinderen iedereen stond in een aparte rij. Het begon met heel veel bidden, in het engels en in het Xhosa (de taal van hier). Daarna gingen alle mensen voor ons zingen om ons te bedanken dat we eten kwamen brengen. Demitris en ik mochten toen eerst bij de rijen langs om het brood wat we hadden ingepakt uit te delen. Daarna hebben we nog ‘soep’ uitgedeeld aan iedereen. De mensen waren ons natuurlijk erg dankbaar maar dit eten wat ze krijgen daar zouden wij ons neus voor ophalen. Ik vond het erg indrukwekkend om dit een keer mee te maken. Een gek idee dat er mensen op deze manier aan hun eten moeten komen terwijl wij twee keer per week uit eten gaan. Grote verschillen hier in Afrika! Maar daarom ben ik wel blij dat ik dit heb kunnen doen, en ik ga het ook zeker nog vaker doen. Dit laat me even stilstaan bij de andere kant van het leven hier.
Na deze bijzondere ervaring nog even langs Zest cafe geweest om wat formulieren op te halen. Toen terug naar school gelopen en daar nog even met school bezig geweest. Na de lunch ook weer aan ons verslag gewerkt wat ik nu inmiddels bijna af heb. Om 4 uur stond er een schnitzelshunt (een soort vossenjacht) gepland. Dit was als schoolopdracht georganiseerd door een groep studenten. De vossenjacht ging door het hele dorp, overal moesten we vragen beantwoorden en opdrachten uitvoeren. Na deze jacht gingen we met de hele groep uiteten bij een bush restaurant. De groep die dit heeft georganiseerd blijft hier maar 10 weken en gaan dan naar een andere campus dus dit was gelijk een soort ‘afscheidsfeest’. In dit bush restaurant wat helemaal in the middle of no-where ligt hebben we een heerlijk 3 gangen menu gehad en daarna nog gezellig een feestje gebouwd met z’n allen.


Donderdag:
Na het gezellig feest van gisteravond hadden Demitris en ik besloten om een vrije ochtend in te lassen. Hadden we wel verdient vonden we zelf. Helaas was ik al om half 7 wakker en ben dus om 8 uur maar opgestaan, slapen wilde toch niet meer. Om het van de positieve kant te bekijken; nu had ik nog wel een warme douche en ontbijt. Daarna ben ik even achter de computer gedoken om mijn mail te checken en alvast wat schoolwerk te gaan doen. Eigenlijk was vandaag een vrij rustige dag; ’s middags nog even samen met Demitris achter de computer voor school. Toen ik even bij de receptie ging kijken of er post voor me was bleek dat er 4 kaarten voor me waren, wat een aangename verassing (bedankt mem, Jelmer, Anne en Griet en tante Nel). Om een uur of 4 ben ik richting het dorp gelopen, hier had ik met Pjirk afgesproken. Zij moest vanmiddag werken in het activiteitencentrum en werd op de terugweg in het dorp afgezet. Even samen boodschappen gedaan en een ijsje gehaald en toen was het alweer tijd voor ons dagelijkse sporten, wat vandaag weer spinnen was. Heerlijk even drie kwartier gefietst en gezweet. Op de campus even gegeten en de mail maar weer gecheckt. Het blijft toch leuk om reacties uit Nederland te krijgen. Nu zitten Pjirk en ik allebei weer op bed met de lap top op schoot om schoolwerk te gaan doen maar ik denk eerst mijn verslag maar weer even bijwerken. Morgen nog 1 dag naar school en dan is het alweer weekeind, de dagen en weken vliegen echt voorbij, ongelofelijk. Tot morgen dus maar weer.

Vrijdag
Vandaag alweer de laatste dag van de schoolweek. Gister waren we gebeld door de bakkerij of we even langs wilden komen om een foto te maken want ze hadden een catering opdracht en dus hadden ze allemaal hun mooie ‘uniform’ aan (zwarte rok met oranje shirt). Wij dus naar de bakkerij maar hier was het echt een chaos, geen vervoer en wat dingen vergeten dus iedereen rende als een kip zonder kop rond. De foto hebben we dus maar uitgesteld tot dinsdag (als ze dan niet vergeten hun uniform aan te doen). Vervolgens zijn we even langs Zest gegaan om wat formulieren op te halen, nieuwe formulieren af te geven en natuurlijk om een heerlijk stuk taart te eten (hier staat Zest om bekend). ’s Middags nog even achter de computer wat voor school gedaan en even lekker op de kamer gezeten. We zouden gaan spinnen maar we (Pjirk, Evelien en ik) hadden niet zoveel zin dus voor deze keer maar even gespijbelt.
Dit weekeind was er in Port Alfred een roeiwedstrijd voor alle universiteiten van het hele land en dus zat het hele dorp vol met studenten. ’s Avonds zijn we dus maar even op stap geweest, eerst in de kroeg de rugby wedstrijd gekeken (het WK rugby is bezig in Zuid-Afrika) wedstrijd Zuid-Afrika – Engeland. De hele kroeg zat dus vol met rugby fans en ik heb maar even hier en daar geïnformeerd naar de spelregels zodat ik het ook een beetje kon volgen. Na deze wedstrijd ging het feest los en wat volgde was weer een erg gezellige avond:

Zaterdag:
Vandaag weer vroeg op om naar Jeffery’s bay te vertrekken. Voor de gelegenheid hadden we weer een chico gereserveerd maar deze waren ‘helaas’ op toen we aankwamen bij het huurbedrijf. Toen kregen we voor de prijs van een chico een hele mooie grote Nissan (het merk weten we niet meer maar hij was wit, zie foto). Aangezien ik nu 21 ben en auto mag rijden zou ik vandaag rijden dus dat kwam mooi uit. In J-bay aangekomen stond er een uitgebreide lunch voor ons klaar. We gingen naar J-bay om de verjaardag van Nina (meisje van school) te vieren maar zij en nog 7 anderen waren vrijdag alvast vertrokken. Na deze heerlijke lunch zijn we richting strand gelopen voor een strandwandeling. Gelukkig was dit strand niet ver, we konden het zien vanaf het balkon (zie foto). Na de strandwandeling lekker taart gegeten en toen hebben we allemaal even heerlijk een tukje gedaan.
De mensen die vrijdag al vertrokken waren hadden ook al boodschappen gedaan voor het avondeten: bbq. Dus ’s avonds lekker op het balkon de bbq aangezet en lekker gegeten. Daarna nog even wezen stappen maar was helaas erg rustig, maar natuurlijk was het wel weer gezellig.

Zondag:
Helaas was ik deze ochtend alweer om 7 uur wakker. Om half 9 Geraldine maar wakker gemaakt en even samen ontbeten, daarna weer naar bed en gelukkig nog even geslapen. Nadat we vervolgens het hele huis hadden opgeruimd nog even een beetje gewinkelt maar helaas waren de meeste winkels vandaag dicht. De rest van de groep ging na het winkelen naar huis maar Evelien, Leonie, Pjirk en ik gingen nog even ergens wat drinken. Vervolgens zijn we via Port Elizabeth weer teug gereden want hier hebben ze een (meerder natuurlijk) Mac Donalds en hier hebben we even gegeten want dit was alweer erg lang geleden. Daarna weer terug gereden naar de campus en zat et weekeind er weer op. Helaas want weer een drukke week voor de boeg maar over 2 weekjes hebben we vakantie en gaan we op reis.

Ik hoop dat jullie mijn verhaal met plezier hebben gelezen. Ik heb het in ieder geval met plezier beleefd en geschreven. De foto’s spreken verder ook voor zich; we genieten! (ze staan niet helemaal in de goede volgorde maarja)

Veel liefs en een dikke tut Lysanne

  • 17 September 2007 - 17:33

    Titia:

    Hey Pop!
    Wot een super verhaal wer.. je hebt et wel heel druk zo te horen, maar aan de ene kant is dat natuurlijk ook wel weer fijn! Nog maar 3 weekjes gaat wel heel snel, ik hoef ook nog maar 2,5 te wachten:D! Hoe is het weer nu trouwens bij jullie? wordt vast steeds beter! Heel veel succes iig deze week en plezier, voor volgend weekend al wilde plannen?

    Dikke tut ut Alicante..

  • 17 September 2007 - 17:50

    Titia:

    Super foto's trouwens, wat een uitzicht, leuke feestjes, en natuurlijk het sexy duikpakje;) haha.. have fun!
    xxx

  • 17 September 2007 - 18:13

    Sybrig:

    Geweldig verhaal!
    en prachtige foto's!
    geniet nog van jullie mooie tijd daar!
    liefs sybrig

  • 17 September 2007 - 19:15

    Jean:

    Hey leave lys,

    Wer een indrukwekkend stuk...vooral die lange rijen foar 't ieten :-( Kest die jir net foarstelle...maar goed dasto der wat oan dochst mei de oare meesken!! Leuk mei die kletst te hebben op msn, ek ol wie 't maar heel even. Ha wer een goeie indruk kriegen jer..kom een heel end mei de verhalen en foto's. Die dúkbril stiet die goed trouwens ;-) haha.. Pop, sjoch olwer út nei 't volgende verhaal en ek vooral de foto's..super leuk!! Succes mei jim drokke skema..this asen ek sa vakoansje. Dan sjocht Jelmer wer..sist fast enorm nei utsjen!

    Dikke tút vanut Greens

  • 17 September 2007 - 19:57

    Grietje:

    Heej Lysanne
    Wat een super verhaal weer!
    En die foto's heel indrukwekkend, echt zielug die kindjes die daar om eten komen! Echt goed dat jullie dan helpen!
    Zo te lezen hebben jullie je weer prima vermaakt afgelopen week!
    De weken vliegen echt voorbij!
    Nog 2 weekjes en dan komen amber,jelmer, en tjeerd ook al, wordt vast en zeker een super vakantie!
    Ik zie op de foto's dat je zonnebril heel is aangekomen, gelukkig maar!
    Nou ik zoek mn bedje op.
    Heel veel succes weer deze week.
    Dikke tut

  • 17 September 2007 - 20:02

    Renske:

    Hey Lys

    was een super verhaal weer leuk om te lezen ;) geniet er van daar maar dat komt helemaal goed als ik de verhalen lees.
    ps dat duikpak staat je goed ;)

    Dikke tut Rens

  • 17 September 2007 - 20:24

    Ynte:

    We hebben net met elkaar gebeld en ik denk zal nu wel eens de eerste zijn die een reactie kan plaatsen.......... maar.... vergeet het maar. Er zijn er alweer een hele serie die me voor waren. Leuk even bijgekletst te hebben en alle dingetjes wer gehoord te hebben van je. De foto's zijn weer heel mooi en zeker ook het verhaal. Dat is helemaal toppie. Je doet het goed meid! Helemaal geweldig dat je daar ook helpt en de mensen aandacht geeft. Ben en blijf trots op je!
    Tot volgende week he!

  • 17 September 2007 - 21:07

    Budje:

    Jeetje wat een leuke verhaal weer! Het duiken was echt tof! Binnekort maar eens de zee is. Het weekend was ook weer mega leuk! Gaan we zeker vaker doen! :) Maar eerst.. Snorts woensdag ;)
    Kus

  • 18 September 2007 - 12:50

    Marleen:

    Hee Lys :D

    Wat een geweldige verhalen. Bijzonder dat jullie daar zoveel voor de gemeenschap kunnen betekenen. Verder gaat het lekker zo te lezen, feestjes, duiklessen en sporten. Drukke dame ;)
    Geniet van je vakantie strax.

    Tút Marleen

  • 18 September 2007 - 19:20

    Reinou:

    Hee lieve lys!!
    Handig om het zo voor elke dag bij te houden, zo heb je een mooi overzicht! Vind het elke keer weer leuk om je verhalen te lezen! Hier nog niet zoveel nieuws.. Moet nog wat wennen hier en het is zoo groot allemaal. Maar dat komt wel goed, we hebben dit weekend alweer leuke dingen in de planning!
    Succes met alles!!
    Liefs en tut reinou

  • 19 September 2007 - 18:45

    Mar:

    he meissie,
    wat een fantastische verhalen en mooie en leuke foto's. Leuk om van alles straks een boek te maken om later nog eens in alle rust te lezen. Goed van je om ook eens als vrijwilliger bezig te zijn met zaken, die wij ons maar nauwelijks kunnen voorstellen in ons luxe leven. Veel plezier ook als je straks met Jelmer lekker gaat vakantie "vieren".
    Dikke kus!

  • 20 September 2007 - 11:37

    Gerdien:

    Ik vind het zo gezellig!! hihi, gister was weer een superavondje!!! dit weekend wordt een beetje saai voor me, want ik moet duiken, maar ik zal aan jullie gezelligheid denken ;)
    ennuh; alvast een fijne vakantie met jullie mistery guests!!!

    liefs,

    gerdien

  • 20 September 2007 - 17:54

    Tante Door:

    he lysanne
    wat weer een geweldig verhaal en wat mooie foto,s wat doe je het goed daar. we zijn trots op je, dat je daar ook voor arme mensen klaar staat is helemaal super.we wensen je veel plezier straks als jelmer en de rest er zijn.geniet er van. groeten tante door

  • 22 September 2007 - 10:14

    Marian:

    Hoi Lys,
    Opnieuw is het genieten bij je verhaal.
    Ik dacht nog, heb je wel genoeg kleren bij je? Iedere keer ben je weer in een andere creatie!
    Veel succes bij het duiken en ook fijn om je nu te veheugen op de vakantie met je liefje hè, dikke tút.


  • 23 September 2007 - 08:21

    Wiebren:

    Hallo, weer met veel plezier je verslag gelezen. Jullie hebben het maar druk daar, maar dat doet de tijd wel vliegen. Nu is het zo maar zo ver dat je die patatbakker van je weer in je armpjes kan sluiten!!
    Maar nu even wat anders, ik moet met de vrachtwagen een vrachtje kamelenhuiden ophalen in Afrika, willen jullie ook mee terug rijden om ff Joustermerke te vieren?? Zoja, dan pik ik jullie wel op en dan moeten jullie maar zien of jullie een beetje tussen de kamelenhuiden in de bak passen.
    Deze service is natuurlijk voor jullie geheel gratis, wel ff helpen met laden natuurlijk!!
    Nou misschien tot ziens, groetjes Wiebren

  • 23 September 2007 - 10:58

    Inge:

    he hallo leuk dat je ff krabbelde op hyves, ik hoef niet te vragen of je het na je zin hebt want dat kan ik echt wel zien, heb je er al zin in dat jelmer enzo komen, genietse ervan dikke kuz inge

  • 24 September 2007 - 09:12

    Buuf Anke:

    Omdat ze op groenhof 23 niet thuis zijn, even een berichtje van nummer 32!Had je verhaal vorige week al gelezen.Leuk zo'n week dagboek,zou best een muffin willen proberen!Volgende week een mooie vakantie gewenst met Jelmer en de rest.
    Hoewel vakantie.....wat ik tot nu toe gelezen en gehoord heb, lijkt daar ook al een beetje op. groetjes van de groenhof

  • 24 September 2007 - 10:28

    Ghanarie:

    Leuke verhalen en foto's Kuin!

    Geniet straks van je vakantie met je kerel. Doe hem de groetn.

    Kuin, ik hou je in de gaten!

    Have fun!

  • 24 September 2007 - 10:41

    Froukje Conel:

    Heej Lysanne.
    Ik kreeg je site van je moeder. Ik heb niet alles gelezen. Niet zo veel tijd meer, doe mijn best om volgende x meer te lezen, maar het internet is hier erg traag. Ik zit namelijk zelf in Ghana. Erg indrukwekkend hier. Zal bij jou ook wel zo zijn. Echt een hele ervaring! Nou ik ga volgende x verder met lezen. Wens je heeeel veel plezier daar!
    Groetjes Froukje Cornel

  • 25 September 2007 - 16:42

    Jelmer:

    Hee lys,

    leuk autootje hoor...maar nog geen 4x4. Volgende week dan maar? Ik heb er zin in, we maken er een top weekje van! Eindelijk jouw wereldje daar even bekijken. Maar blijf je dan wel je dagboek bijhouden??

    Tot maandag,
    dikke kus van mij!!

  • 28 September 2007 - 15:29

    Uco:

    Mooie verhalen hoor. Wat een pret daar. Ik zet maandag Jelmer op het vliegtuig en ik wens jullie alvast een hartstikke leuke tijd daar.
    Bedankt nog voor je sms-je op mijn verjaardag, heel lief.
    Mijn cadeautje, ook van jou, heb ik afgelopen zaterdag geincasseerd. Bedankt, en je hoort wel van Jel hoe het is geweest. Ik vond het fantastisch. Nou, veel plezier daar, tot ziens en dikke kus,
    Uco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2008

Aller Allerlaatste verhaal

13 December 2007

Afscheid nemen...

06 December 2007

Shoppen, shoppen en natuurlijk naar school

22 November 2007

Eindelijk weer een update...

30 Oktober 2007

Een paar verhaaltjes
Lysanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 35624

Voorgaande reizen:

20 Juli 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: